Christensen, Tom, Per Lægreid og Arne R. Ramslien. (2006):
Styring og autonomi. Organisasjonsformer i norsk utlendingsforvaltning.
Oslo: Universitetsforlaget.
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Bok
Link to review:
Number of pages:
207
ISBN:
82-15-0151-2
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
2555
This page was last updated:
20/5 2014
State units related to this publication:
- Kommunal- og distriktsdepartementet
- Utlendingsnemnda
- Utlendingsdirektoratet
- Utlendingsdirektoratets regionkontor
- Statens utlendingskontor
- Arbeids- og inkluderingsdepartementet
- Integrerings- og mangfoldsdirektorat
- Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
- Utlendingsdirektoratet
Publikasjonens datagrunnlag:
- Primærdata
- Kvalitativ
- Intervju
- Dokumentstudie
- Case studie
Land som er gjenstand for studien:
- Norge
Verkemiddel i den konstituerande styringa:
- 1.1 Organisering generelt
- 1.2 Endring i tilknytningsform
- 1.5 Lov- og regelverk
Verkemiddel i den operative styringa av ststlege verksemder:
- 2.1 Formell styringsdialog
Studieoppdrag:
- Forskning
Studietype:
- Beslutningsprosessar
- Iverksetting/implementeringsstudie
- Effektstudie/implikasjoner/resultater
Type effekt:
- Strukturelle og styringsmessige effektar
- Verdimessige effektar
Summary:
Boka tar for seg organisasjonsformer på utlendingsfeltet, et felt som er både er komplekst og et ustabilt politikkområde. Dette illustreres tydelig av denne vårens konflikter i UDI, som boka kommenterer i et eget etterord.
Spenningen mellom politisk styring og faglig autonomi på utlendingsfeltet er en av de mest varige konfliktlinjene i norsk forvaltningshistorie. Med utgangspunkt i et sett perspektiver fra organisasjonsteori - det instrumentelle, det kulturelle og omgivelsesperspektivet - har forfatterne studert hvordan denne delen av forvaltningen har utviklet seg i løpet de siste 20 - 30 årene. Det er første gang at utlendingsforvaltningen blir satt systematisk under lupen. Forfatterne finner blant annet at feltet har vært preget av en ?reorganiseringsfeber?, og at organisasjonstekningen bak reformene ofte har vært svært grunn. De viser også at Stortingets rolle i mange tilfeller har vært problematisk: Stortinget skal etter omorganisering av utlendingsforvaltningen i 2001 i prinsippet ikke blande seg inn, men overkjører ofte departement og direktorater i enkeltsaker.
Boka handler ikke om utlendingspolitikkens innhold, men om organiseringen av iverksettingen av politikken. Dette gjør den egnet som utgangspunkt eller modell for komparative studier av forvaltningsreformer generelt. En av bokas styrker er at den illustrerer hvordan organisasjonsteoretiske perspektiver kan benyttes i praksis ? noe både forelesere og studenter som skal analysere reformer vil ha stor nytte av.