(2007):
Resultatevaluering av sykehusreformen: Tilgjengelighet, prioritering, effektivitet, brukermedvirkning og medbestemmelse
Norges forskningsråd
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Rapport
Link to publication:
http://www.regjeringen.no/upload/HOD/Vedlegg/Sykehusreformen%20endelig%20rapport%20evaluering.pdf
Number of pages:
164
ISBN:
978-82-12-02395-6
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
2700
This page was last updated:
14/9 2007
State units related to this publication:
Affiliations related to this publication:
- Kommune
- Fylkeskommune
- Stat
- Helseforetak
Publikasjonens datagrunnlag:
- Primærdata
- Sekundærdata
- Kvantitativ
- Kvalitativ
- Spørreskjema
- Intervju
- Dokumentstudie
- Case studie
- Komparativ mellom land
Land som er gjenstand for studien:
- Danmark
- Finland
- Norge
- Sverige
Verkemiddel i den konstituerande styringa:
- 1.1 Organisering generelt
- 1.2 Endring i tilknytningsform
- 1.4 Finansiering
- 1.5 Lov- og regelverk
Studieoppdrag:
- Forskning
Studietype:
- Effektstudie/implikasjoner/resultater
Type effekt:
- Kostnadseffektivitet
- Samfunnseffektivitet
- Strukturelle og styringsmessige effektar
- Kvalitet og sikkerhetsmessige effektar
- Verdimessige effektar
- Effekter i arbeidslivet
Sektor (cofog):
- Helse
- Generell medisinsk behandling I
- Spesialisert medisinsk behandling I
- Generelle sykehustenester I
- Spesialiserte sykehustenester I
- Folkehelsetenester I
Summary:
Sykehusreformen, som ble gjennomført fra 1. januar 2002, er en av de største reformene som noen
gang har funnet sted i norsk samfunnsliv. Målet med reformen var å legge grunnlaget for en helhetlig
og tydelig statlig styring av spesialisthelsetjenesten1. Videre skulle reformen legge til rette for en
klarere ansvars- og rollefordeling, som kan gi bedre utnyttelse av ressursene i sektoren, og slik sikre
alle grupper i befolkningen bedre helsetjenester.
<p>
Omorganiseringen foregikk raskt, det tok bare 13 måneder fra vedtaket i Arbeiderpartiets landsmøte i
november 2000 til reformen trådte i kraft i januar 2002. I løpet av dette tidsrommet ble saken
behandlet av Stoltenbergregjeringen, lovforslag utarbeidet og sendt ut på høring og loven vedtatt i
Stortinget. Sosial- og helsedepartementet vurderte at en rask gjennomføring var viktig fordi en lang
periode med usikkerhet omkring spørsmålene knyttet til eierskap, kunne være uheldig både for
brukerne, eierne og de ansatte. En av grunnene til at reformen lot seg gjennomføre på så kort tid
skyldtes at det på 1990-tallet var gjort flere utredninger om organiseringen av spesialisthelsetjenesten,
og Stortinget hadde også fattet en rekke vedtak om dette.