Grimsmo, Asbjørn (2009):
Arbeidsmiljøundersøkelse i NAV. N2009:12
Oslo : Arbeidsforskningsinstituttet
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Notat
Link to publication:
http://www.afi-wri.no/stream_file.asp?iEntityId=4064
Link to review:
http://www.afi-wri.no/modules/trykksak/publication_detail.asp?iProjectId=1507
Number of pages:
40
ISBN:
ISBN 978-82-7609-261-5
ISSN:
ISSN 0801-7816
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
2837
This page was last updated:
23/3 2011
State units related to this publication:
Summary:
Tilsynsrapporten presenterer resultatene fra arbeidsmiljøundersøkelsen i NAV gjennomført høsten 2009. Spørreskjema ble sendt ut til 15 000 ansatte fordelt på 25 NAV-enheter. Rapporten viser at arbeidsmiljøet i NAV ikke er fullt ut forsvarlig for alle medarbeidere. Arbeidsmiljøkartet som kan trekkes opp på grunnlag av arbeidsmiljøundersøkelsen viser at mange NAV-medarbeidere har arbeidsoppgaver som både er motiverende, gir arbeidsglede og en følelse av mestring. Mange opplever både arbeidet og arbeidssituasjonen i NAV som meningsfull. Støtten kolleger i mellom ser ut til å være god, og forholdet mellom ledelse og medarbeidere ser også ut til å være tilfredsstillende. Mange NAV-medarbeidere svarer at de opplever å være under et stort arbeidspress. Ut fra foreløpige analyser framstår flere mulige årsaker til arbeidspresset, blant annet organiseringen av arbeidet, omstillinger og endringer i organisasjonen og utilstrekkelige mestringsressurser i form av egenkontroll- og medvirkningsmuligheter Svarene fra de ansatte tyder på at NAV har et forbedringspotensial når det gjelder opp-læringen og læringsmulighetene i jobben. Ut fra det NAV-medarbeiderne svarer, ser omstillingsprosesser og endringer i organisasjonen ut til å være helsebelastende. Resultatene gir grunnlag for dialogbasert oppfølging med vekt på erfarings- og kunnskaps-basert samarbeid om å utvikle kvalitativt arbeidsmiljøstøttende arbeidsorganisasjon. Her er økning av mestringsressurser på gruppe – og individnivå strategisk viktig.