Andreassen, Tone Alm (2008):
Organisering for helhetlig tjenesteyting - Organisatoriske valg og variasjon i lokale NAV-kontor
Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet.
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Notat
Link to publication:
http://www.afi-wri.no/stream_file.asp?iEntityId=3044
Link to review:
http://www.afi-wri.no/modules/trykksak/publication_detail.asp?iProjectId=1337
Comment:
Notat 2008:10
Number of pages:
41
ISBN:
ISBN 978-82-7609-231-8
ISSN:
ISSN 0801-7816
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
2850
This page was last updated:
24/3 2011
State units related to this publication:
Summary:
Dette notatet ser på hvordan de lokale NAV-kontorene operasjonaliserer målet om helhetlig og brukerrettet forvaltning til en organisatorisk struktur og i organisering av oppgaveløsningen. Hensikten med notatet har vært å ta fram noen trekk ved de lokale NAV-kontorene, søke å begrepsfeste noen organisatoriske valg som har avtegnet seg så langt i etableringsprosessen, reise noen problemstillinger, og å legge et grunnlag for senere analyser. Tanken er NAV-kontorenes operasjonalisering av ”samordnet tjenesteyting” vil være med på å bestemme hva de framtidige NAV-kontorene vil bli. Notatet viser at det er føringer fra overordnede myndigheter når det gjelder organisasjonsløsninger i kontorene, og at det finnes det vi kan beskrive som ”standarder” for hva som er de riktige løsningene å velge. Notatet viser også at det finnes lokalt handlingsrom, og en organisatorisk variasjon mellom de lokale NAV-kontorene, bl.a. i grad av oppgaveomfordeling på tvers av tidligere etater, og i hvilke inndelingsprinsipper som brukes for arbeidsdeling. Hva de lokale NAV-kontorene vil bli, vil også påvirkes av hvor mange og hvilke tjenester og tiltak som kommunene legger inn i NAV-kontoret, hva slags oppgaver som sentrale myndigheter trekker ut av kontoret og over i mer sentraliserte enheter eller over i andre deler av den offentlige forvaltningen, og av hvilke oppgaver som skilles ut av NAV-kontoret og overlates til eksterne tiltaksleverandører.