The State Administration Database

Andreassen, Tone Alm (2008):

Organisering for helhetlig tjenesteyting - Organisatoriske valg og variasjon i lokale NAV-kontor

Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet.

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Notat

Link to publication:

http://www.afi-wri.no/stream_file.asp?iEntityId=3044

Link to review:

http://www.afi-wri.no/modules/trykksak/publication_detail.asp?iProjectId=1337

Comment:

Notat 2008:10

Number of pages:

41

ISBN:

ISBN 978-82-7609-231-8

ISSN:

ISSN 0801-7816

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

2850

This page was last updated:

24/3 2011

State units related to this publication:

Summary:

Dette notatet ser på hvordan de lokale NAV-kontorene operasjonaliserer målet om helhetlig og brukerrettet forvaltning til en organisatorisk struktur og i organisering av oppgaveløsningen. Hensikten med notatet har vært å ta fram noen trekk ved de lokale NAV-kontorene, søke å begrepsfeste noen organisatoriske valg som har avtegnet seg så langt i etableringsprosessen, reise noen problemstillinger, og å legge et grunnlag for senere analyser. Tanken er NAV-kontorenes operasjonalisering av ”samordnet tjenesteyting” vil være med på å bestemme hva de framtidige NAV-kontorene vil bli. Notatet viser at det er føringer fra overordnede myndigheter når det gjelder organisasjonsløsninger i kontorene, og at det finnes det vi kan beskrive som ”standarder” for hva som er de riktige løsningene å velge. Notatet viser også at det finnes lokalt handlingsrom, og en organisatorisk variasjon mellom de lokale NAV-kontorene, bl.a. i grad av oppgaveomfordeling på tvers av tidligere etater, og i hvilke inndelingsprinsipper som brukes for arbeidsdeling. Hva de lokale NAV-kontorene vil bli, vil også påvirkes av hvor mange og hvilke tjenester og tiltak som kommunene legger inn i NAV-kontoret, hva slags oppgaver som sentrale myndigheter trekker ut av kontoret og over i mer sentraliserte enheter eller over i andre deler av den offentlige forvaltningen, og av hvilke oppgaver som skilles ut av NAV-kontoret og overlates til eksterne tiltaksleverandører.