Askim, Jostein, Tom Christensen, Anne Lise Fimreite, Per Lægrei (2008):
Challenges and effects of administrative reform – Reorganizing the Norwegian welfare administration
Bergen: Uni Rokkansenteret.
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Notat
Link to publication:
http://rokkan.uni.no/rPub/files/218_Notat_10-2008_Laegreid_Askim,_Christensen_og_Fimreite.pdf
Comment:
Working Paper 10 - 2008
Number of pages:
28
ISSN:
ISSN 1503-0946
Language of publication:
Engelsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
2899
This page was last updated:
5/4 2011
State units related to this publication:
Summary:
This paper addresses the effects and implications of one of the largest public-sector reforms in recent Norwegian administrative history. The reform is a merger of the employment and national insurance administrations in 2005 into a new welfare administration represented at the central, regional and local levels. At the local level the new merged administration will also collaborate with the municipalities through a partnership model regarding social services, which is a local government responsibility. This is done by establishing joint service offices in all municipalities. We examine first how the reform so far has addressed its three main goals, which are bringing people from welfare to work, increased user-friendliness and efficiency. We also examine possible side-effects by describing operational effects, process effects and system effects. Second, we examine to what degree implementation and effects of the reform can be understood from an instrumental perspective, a cultural perspective and an environmental perspective. A main lesson is that the context is significant for the results, that it so far is difficult to se clear results concerning the main goals of the reforms and that there also are some side-effects of the reform regarding process and system effects.
Sammendrag
Dette notatet retter søkelyset mot effekter og implikasjoner av NAV-reformen som er en av de største reformer i norsk offentlig forvaltning. Reformen er en sammenslåing av A-etat og Rikstrygdeverket i 2005 i en ny arbeids- og velferdsforvaltning med enheter både på nasjonalt, regionalt og kommunalt nivå. På lokalt nivå vil det bli etablert NAVkontor i hver kommune som skal samarbeide med kommunal forvaltning gjennom en partnerskapsmodell når det gjelder sosialhjelp som er et kommunalt ansvar. Vi undersøker for det første hvordan reformen så langt har håndtert de tre hovedmålene bak reformen, nemlig økt effektivitet, bedre brukerservice og å få personer over fra trygd til arbeid. Vi undersøker også mulige sideeffekter ved å beskrive operasjonelle effekter, prosess-effekter og system-effekter. For det andre diskuterer vi i hvilken grad iverksettingen og effekter av reformen kan forstås fra et instrumentelt, et kulturelt og et omgivelses-perspektiv. Notatet viser er at konteksten har stor betydning for resultatene, at det så langt er vanskelig å se klare resultater i forhold til reformens hovedmål og at det også er noen sidevirkninger av reformen når det gjelder prosess- og systemeffekter.