Botheim, Ingunn, Sissel Kristin Hansen, Mette Haarstad (2012):
Styring av Fylkesmannen
Oslo: Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT. Rapport 2012:9
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Rapport
Link to publication:
http://www.difi.no/filearchive/difi-rapport-2012-9-styring-av-fylkesmannen.pdf
Number of pages:
67
ISSN:
ISSN 1890-6583
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
2915
This page was last updated:
4/1 2013
State units related to this publication:
- Statsforvalteren
- Fylkesmannen i Aust-Agder
- Fylkesmannen i Buskerud
- Fylkesmannen i Finnmark
- Fylkesmannen i Hedmark
- Fylkesmannen i Hordaland
- Statsforvaltaren i Møre og Romsdal
- Statsforvalteren i Nordland
- Fylkesmannen i Nord-Trøndelag
- Fylkesmannen i Oppland
- Fylkesmannen i Oslo og Akershus
- Statsforvaltaren i Rogaland
- Fylkesmannen i Sogn og Fjordane
- Fylkesmannen i Sør-Trøndelag
- Fylkesmannen i Telemark
- Fylkesmannen i Troms
- Fylkesmannen i Vest-Agder
- Fylkesmannen i Vestfold
- Fylkesmannen i Østfold
- Statsforvalteren i Trøndelag
- Statsforvaltaren i Vestland
- Statsforvaltaren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus
- Statsforvalteren i Innlandet
- Statsforvalteren i Vestfold og Telemark
- Statsforvalteren i Troms og Finnmark
Summary:
Kartleggingen viser at departementene og direktoratene styrer fylkesmannsembetene på ulik måte. Det er ulik detaljeringsgrad i styringen, det er ulikt presisjonsnivå i oppdragene og det er ulik praksis mht. omfang og innretning av styringsmøter. Mye fungerer bra i styringen av Fylkesmannen, men etter Difis vurdering er det enkelte elementer som vi mener kan gi grunnlag for en bedre
styring av fylkesmannsembetene. Det er:
Tillit som grunnlag for god styring
Økt vekt på styring av resultater
Utvikling av styringsmøtene
Handlingsrom for effektivitet og samordning
Styringspraksis til diskusjon og læring
Styrke FADs samordnings- og styringsrolle
Læring og utvikling i embetene