The State Administration Database

Eltun, Ragna (2013):

Mål- og resultatstyring av Norges forskningsråd 2004-2012

Oslo: Institutt for statsvitenskap. Universitetet i Oslo. Masteroppgave 2013

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36954/Eltun-Masteroppgavexixstatsvitenskap.pdf

Link to review:

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-37395

Number of pages:

122

Language of publication:

Norge

Country of publication:

Norsk

NSD-reference:

3016

This page was last updated:

20/12 2013

State units related to this publication:

Affiliations related to this publication:

Summary:

Temaet for denne oppgaven er organisering av mål- og resultatstyring i offentlige virksomheter som blir styrt av flere departementer og hvilken innvirkning mål- og resultatstyring har i defineringen og utviklingen av virksomhetens autonomi. Norges forskningsråd er en interessant virksomhet innenfor dette temaet fordi det har blitt utviklet en felles mål- og resultatstyringsmodell som skal samordne og koordinere departementenes styring av Forskningsrådet. Mål- og resultatstyringsmodellen har også en ambisjon om å vri fokuset fra detaljert aktivitetsstyring av Forskningsrådet til å styre mer etter mål og resultater. Denne oppgaven tar for seg en casestudie av mål- og resultatstyring av Norges forskningsråd fra 2004 til 2012. Oppgaven har til hensikt å undersøke hva som kjennetegner mål- og resultatstyring i denne perioden og hvordan mål- og resultatstyringen har påvirket Forskningsrådets autonomi. Studien tar utgangspunkt i en dokumentstudie av tildelingsbrevene til Kunnskapsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet fra 2004 til 2012, samt andre offentlige dokumenter som årsrapporter og møtereferater. Det er også gjennomført semi-strukturerte intervjuer med representanter fra Forskningsrådet, Kunnskapsdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet. Det empiriske datagrunnlaget har blitt analysert ved hjelp av to teoretiske perspektiver: prinsipal-agentteorien og et institusjonelt perspektiv. Oppgaven har vist at mål- og resultatstyring ikke har ført til mer resultat og effektorientert styring av Forskningsrådet, det er fortsatt aktivitets- og budsjettstyring som preger departementenes styringsform. Rapporterings- og oppfølgingskravene har derimot blitt styrket og i større grad tilpasset NFRs egenart i løpet av undersøkelsesperioden. Mål- og resultatstyring har i mindre grad fungert som et koordineringsverktøy for departementenes styring av Forskningsrådet. Koordineringen ved hjelp av mål- og resultatstyring har ikke redusert detaljstyringen av Forskningsrådet eller økt Forskningsrådets autonomi, derimot tiltok departementenes styring som en konsekvens av stram koordinering som medførte mindre samordnet styring av Forskningsrådet etter den nye mål- og resultatstyringsmodellen ble iverksatt.