Statlig eierskap og foretaksorganisering i spesialisthelsetjenesten 2002-2005: en prosessevaluering : sluttrapport
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Author
Ståle Harald Opedal og Inger Marie Stigen (red.). Nils Finstad, Trude Gjernes, Sissel Hovik, Terje Lie og Hilmar Rommetvedt
Year
2005
Publisher
Norsk institutt for by- og regionforskning NIBR
Type of publication:
Rapport
ISBN:
82-7071-539-5
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
3084
This page was last updated:
2014-05-22 14:10:52.74
- Helseforetak
Summary
Statlig eierskap og foretaksorganisering i spesialisthelsetjenesten 2002-2005, en prosessevaluering er en del av i alt tre evalueringer av sykehusreformen som samlet sett har til formål å beskrive og vurdere hvordan og i hvilket omfang sykehusreformens premisser og målsettinger er blitt realisert. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR), Rogalandsforskning (RF) og Nordlandsforskning (NF). Forskergruppen fikk i 1999 i oppdrag fra daværende Sosial- og helsedepartementet å evaluere innføringen av lovpålagt regionalt helsesamarbeid mellom fylkeskommunene. Dette prosjektet skulle gjennomføres i perioden 2000-2005. Vedtaket om sykehusreformen medførte imidlertid at det oppstartede evalueringsprosjektet måtte omdefineres, og tilpasses den statlige overtakelsen av sykehusene og foretaksorganiseringen i spesialisthelsetjenesten fra 1. 1. 2002. Hovedfokus har vært på de organisatoriske målsettingene med reformen. Fokuset er primært rettet mot de strukturelle endringene, politisk og administrativt, og i mindre grad på konsekvensene for fagprofesjonene og de medisinskfaglige miljøene i helseforetakene. Det er innholdet i og resultatene av, organisatoriske og styringsmessige tiltak som er hovedtemaet i rapporten. Evalueringen har fokusert på organisering og styringsrelasjoner mellom Stortinget, den sentrale helseforvaltningen, de regionale helseforetakene og de lokale helseforetakene.