Kråkenes, Trond, Helle Sekkesæter og Oddbjørg Bakli (2015):
Gjennomgang av det statlige forbrukerapparatet
Oslo, Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT. Difi rapport 2015:4
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Rapport
Link to publication:
Link to review:
https://www.difi.no/rapport/2015/05/gjennomgang-av-det-statlige-forbrukerapparatet
Number of pages:
76
ISSN:
1890-6583
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
3183
This page was last updated:
2/1 2020
State units related to this publication:
- Forbrukerrådet
- Forbruksforskningsinstituttet SIFO
- Forbrukertilsynet
- Forbrukerkontorene
- Forbrukerrådet
- Forbrukerrådet i Østfold, Follo, Asker og Bærum
- Forbrukerrådet i Agder
- Forbrukerrådet i Skien
- Forbrukertilsynet Trømsø
- Forbrukerrådet i Hedmark, Oppland og Romerike
- Forbrukerrådet i Hordaland og Sogn og Fjordane
- Forbrukerrådet i Midt-Norge
- Forbrukerrådet i Nordland
- Forbrukerrådet i Oslo
- Forbrukertilsynet Stavanger
- Forbrukertilsynet
Summary:
Forbrukerapparatet består av svært selvstendige organisasjoner som oppnår gode resultater hver for seg. Apparatet som helhet framstår imidlertid som fragmentert og mindre formåls- og kostnadseffektivt enn nødvendig. Det svekker BLDs muligheter for helhetlig styring og gjør mulighetene for gjennomslag for forbrukersaker på andre politikkområder, mindre. Difi mener kombinasjonen av interessepolitikk og forvaltningsoppgaver i Forbrukerrådet er uryddig og svekker legitimiteten deres i rollen som forvaltningsorgan og at Forbrukerrådets organisering med mange små enheter neppe er kostnadseffektiv. Den gir økt sårbarhet og kvalitetsmessige utfordringer. Forbrukerombudets navn bidrar til uklarhet. På bakgrunn av disse vurderingene anbefaler bl.a. Difi følgende:
- Interesseorganrollen bør skilles fra ansvaret for oppgaver med forvaltningsmessig karakter
- Myndighetsoppgaver, forvaltningsoppgaver og andre oppgaver med forvaltningskarakter bør i større grad ses i sammenheng og organiseres samlet i et organ under BLD
- Organisering av arbeidsoppgaver i regionapparatet, og antall og størrelse på regionkontorene, bør vurderes