Thomassen, Ine Høgstad ; Hestås, Anette (2015):
Drifts- og vedlikeholdskostnader i Offentlig-Privat Samarbeid: Incentivenes påvirkning En casestudie av to norske OPS-prosjekter i vegsektoren
Universitetet i Agder, Institutt for økonomi og administrasjon 2015
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
http://hdl.handle.net/11250/298717
Link to review:
http://hdl.handle.net/11250/298716
Number of pages:
97
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
3236
This page was last updated:
7/11 2016
State units related to this publication:
Summary:
Temaet for avhandlingen er OPS-prosjekter i norsk vegsektor. Fokuset rettes mot incentivenes påvirkning på drifts- og vedlikeholdskostnader i OPS-modellen. Prosjektene som analyseres er E39 Klett – Bårdshaug og E18 Grimstad – Kristiansand. Formålet med avhandlingen er å belyse følgende problemstilling:
Hvordan kan bruk av OPS-modellen gi incentiver til å redusere drifts- og vedlikeholdskostnader i norske vegprosjekter?
Grunnleggende prosjektledelsesteori rettet mot OPS, agentteori og transaksjonskostnadsteori utgjør avhandlingens teoretiske rammeverk. Agent- og transaksjonskostnadsteori har konvergerende forutsetninger, og blir benyttet for å analysere problemstillingen.
Avhandlingen har en kvalitativ tilnærming. Datagrunnlaget baseres på dybdeintervjuer og en litteraturstudie. En analyse av intervjumaterialet har avdekket forhold som påvirker OPSselskapenes mulighet til å redusere drifts- og vedlikeholdskostnader ved hjelp av incentiver. Forfatterne ser at incentivene som er til stede blir utnyttet i varierende grad. Funnene viser imidlertid at det foreligger et forbedringspotensial, slik at OPS-vegprosjekter kan optimaliseres i fremtiden. Avhandlingens viktigste observasjoner i henhold til problemstillingen er som følger:
Viktigste funn Forhold som påvirker utnyttelse av incentiver for reduksjon av drifts- og vedlikeholdskostnader:
o Tett samarbeid mellom Statens vegvesen og OPS-selskapet
o Tilrettelegging for bruk av nye løsninger
o Høy grad av tillit mellom partene
o Bruk av ytelseskontrakter og kontrollsystemer
o OPS-selskapets eierforhold til prosjektet
o Fokus på livsløpsperspektivet
Forhold som kan forbedres:
o Involvere driftsansvarlig i alle prosjektets faser for bedre utnyttelse av byggefasen
o Færre restriksjoner fra Statens vegvesen
o Deling av Statens vegvesens erfaringer
o Høyere målkongruens
o Åpne for bruk av utenlandske løsninger