The State Administration Database

Vik, Astrid (2013):

Oppfølgingsarbeid av arbeidssøkere i Nav-mottak

Universitetet i Stavanger, Institutt for sosialfag 2013

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

http://hdl.handle.net/11250/185073

Link to review:

http://hdl.handle.net/11250/185072

Number of pages:

96

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

3241

This page was last updated:

7/11 2016

State units related to this publication:

Summary:

I min masteroppgave i sosialt arbeid ble følgende problemstilling valgt: ”Er Nav ansattes oppfølging av arbeidssøkere i samsvar med Nav-reformens intensjon?” Ut fra problemstillingen ønsket jeg å få frem hvordan veiledere i publikumsmottak i Nav jobber med oppfølging av arbeidssøkere, og hvorvidt de mener at det jobbes i samsvar med intensjonen med Nav reformen. Ved å sammenligne veiledernes beskrivelser av praksis opp mot Navs mål og Navs føringer for oppfølgingsarbeid med arbeidssøkere, foretok jeg også en egen vurdering av hvorvidt de jobber i samsvar med Nav reformens intensjon. Jeg tok utgangspunkt i sentrale dokumenter som beskriver innholdet i Navs mål og føringer for oppfølgingsarbeidet med arbeidssøkere i Nav. Jeg valgte å belyse problemstillingen ut fra teori om sosialt arbeid, herunder symbolsk interaksjonisme som er et egnet perspektiv for å belyse møtet mellom veileder og arbeidssøker. Brukermedvirkning blir omtalt i Navs mål, og er sentralt i oppfølgingsarbeidet. En utfordring i denne sammenheng er veileders ansvar for å påse at bruker er aktiv arbeidssøker, og at bruker tar ansvar for egen situasjon. Dette innebærer at veileder har mulighet til å stille krav ovenfor bruker for å aktivisere bruker og sette konsekvens dersom bruker ikke følger opp. Veileders rolle innebærer et maktaspekt og jeg har med bakgrunn i litteratur sett nærmere på dette forholdet. Maktaspektet i relasjonen mellom veileder og bruker innebærer også etiske utfordringer, noe som også ble sett nærmere på i oppgaven. Jeg gjennomførte kvalitative intervju av totalt 10 veiledere i mottak ved 2 Nav kontor for å få deres syn på hvordan de beskriver og vurderer sitt eget arbeid. Funn fra intervjuene som er presentert i oppgaven kan ikke generaliseres til å omfatte andre Nav kontor, men vil likevel kunne gi kunnskap på dette området. Veilederne gav selv uttrykk for at de jobber i samsvar med intensjonen. Mine funn viser at oppfølgingsarbeidet som helhet var i samsvar med intensjonen, men deler av enkelte mål ble ikke oppfylt. Hovedårsaken til at veilederne ikke jobbet helt i samsvar med alle mål var at de manglet tid til å gjennomføre arbeidsoppgavene de var satt til.