Vikki, Yasmin Penne (2017):
Medarbeiderdrevet innovasjon : En analyse av Forsvarets ammunisjons- og EOD skole
Kristiansand - Universitetet i Agder, Masteroppgave innovasjon og kunnskapsutvikling
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
http://hdl.handle.net/11250/2456034
Number of pages:
82
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
3291
This page was last updated:
8/11 2017
State units related to this publication:
Summary:
Med et Forsvar i en tydelig omstilling til fordel for å styrke den reelle operative evnen, dreies innovasjonsfokuset mot den viktigste ressursen i en virksomhet, nemlig medarbeiderne (Kesting & Ulhøi, 2010; Prop. 151 S (2015-2016) s. 3). Det er likevel få virksomheter som tilrettelegger for innovasjonsprosesser og ytterligere færre som legger til rette for å inkludere medarbeiderne i innovasjonsarbeidet (Shalley, Gilson & Blum, 2000). Kjernen i medarbeiderdrevet innovasjon er antakelsen om at alle ansatte representerer kunnskap, erfaringer og idéer som kan bidra til innovasjon. Dette er et potensial som kan gjøres synlig og utnyttes til fordel for både organisasjonen og dens ansatte (Aasen & Amundsen, 2015; Kesting & Ulhøi, 2010). Temaet for denne masteroppgaven er medarbeiderdrevet innovasjon.
I denne oppgaven har jeg sett nærmere på virksomheten Forsvarets ammunisjons- og EOD skole, og oppgaven besvarer følgende forskerspørsmål: Hva er betingelsene for å lykkes med medarbeiderdrevet innovasjon, og hvordan påvirker organisasjonskulturen innovasjonsarbeidet i FAES? For å besvare forskerspørsmålet har jeg benyttet kvalitativ metode gjennom åpne individuelle intervjuer og dokumentanalyse som informasjon fra Forsvarets nettside, interne dokumenter og stortingsproposisjoner. Det teoretiske grunnlaget for denne oppgaven er teori om innovasjon, medarbeiderdrevet innovasjon, organisasjons- og militærkultur. En virksomhets innovasjonsevne ofte har en sammenheng med hvordan bedriften er organisert, hvor blant annet struktur, regelverk og rutiner legger føringer for både begrensinger og retningslinjer for medarbeidernes handlefrihet (Jacobsen & Thorsvik, 2013; Lazonick, 2005, i Fagerberg, Mowery & Nelson (Red.), 2005). Dermed er det særdeles interessant å se hvordan en operativ hæravdeling tilrettelegger for å lykkes med medarbeiderdrevet innovasjon blant virksomhetens ansatte og hvordan organisasjonskulturen kan påvirke innovasjonsarbeidet i så måte.
Funnene som fremkommer i studien viser at når medarbeidere i Forsvarets ammunisjons- og EOD skole snakker om innovasjonsevnen i virksomheten, er det innovasjonsfenomenet som er i tankene og ikke det spesielle innholdet eller prosessen som kreves for å betegne noe som en innovasjon. Jeg fant få konkrete systemer for å ivareta gode forsalg og idéer, slik at Forsvarets ammunisjons- og EOD skole enklere kan dokumentere innovasjoner. I tillegg bruker virksomheten begrepene nytenkning, endring og forbedring fremfor innovasjon. Innovasjon er et begrep som sjeldent blir brukt i Hæren