The State Administration Database

Jæger, Carl Erling (2017):

Typeutdanning i Luftforsvaret: Produsere internt eller kjøpe eksternt? : En analyse av beslutningsprosesser ved valg av modell for typeutdanning på Luftforsvarets systemer

Kristiansand, UiA, Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, masteroppgave

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2493005/Masteroppgave%20-%20Carl%20Erling%20J%c3%a6ger.pdf

Link to review:

http://hdl.handle.net/11250/2493005

Number of pages:

73

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

3406

This page was last updated:

6/9 2018

State units related to this publication:

Summary:

Det innledende sitatet er Albert Einsteins egen forenkling av sin uttalelse (fritt oversatt): ‘Det kan neppe benektes at teoriens høyeste mål er å gjøre de grunnleggende elementene så enkle og så få som mulig, uten å gi slipp på den sanne gjengivelse av det observerte.’ Sagt med andre ord er det slik at vi i vår iver etter å gjøre ting enkelt, risikerer å forenkle bort informasjon vi trenger for å gjøre en god jobb. Forsvarets har gode interne rutiner og beskrevne fremgangsmåter for materiellanskaffelser, omstilling og andre prosesser. Men når det kommer til teknisk utdanning på Luftforsvarets materiell er dette i beste fall et underkapittel i anskaffelsesprosjektene. I generelle vendinger beskrives vurderinger som bør gjøres, men ikke hvordan. Kanskje nettopp derfor kan det virke som om man noen ganger forenkler seg bort fra muligheten til å gjøre de mest ressurseffektive valgene når en ny typeutdanning skal etableres. Funnene i studien viser at det i varierende grad gjøres evalueringer av aktuelle alternativer, og økonomiske analyser er ofte begrenset til å summere oppstarts – og driftskostnader. Målet med denne studien var derfor å finne frem til et verktøy eller en fremgangsmåte som kan gi kostnadseffektive og samtidig sikre løsninger for teknisk utdanning på Luftforsvarets flysystemer. Dette er gjort ved å se bakover mot tidligere beslutningsprosesser og identifisere nøkkelfaktorer som har vært utslagsgivende, samt case-studier der den totale utdanningskostnaden over hele systemets levetid er estimert ved hjelp av nåverdiberegninger. Funnene i studien viser at det har stor betydning at beslutninger blir fattet på riktig nivå, og at de er forankret i faglige vurderinger fra dem som besitter kunnskapen om utdanning. Når det gjøres kostnadsanalyser bør kostnadene brytes ned i sine enkeltkomponenter for å få tak i den styringsinformasjonen som finnes der. Sist men ikke minst bør man beregne kostnader gjennom hele levetiden, som typisk kan være 40 – 50 år. Her kan gode eller eventuelt dårlige beslutninger gi store utslag.