Typeutdanning i Luftforsvaret: Produsere internt eller kjøpe eksternt? : En analyse av beslutningsprosesser ved valg av modell for typeutdanning på Luftforsvarets systemer

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Jæger, Carl Erling

Year
2017

Publisher
Kristiansand, UiA, Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, masteroppgave

Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:
https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2493005/Masteroppgave%20-%20Carl%20Erling%20J%c3%a6ger.pdf

Link to review:
http://hdl.handle.net/11250/2493005

Number of pages:
73

Language of publication:
Norsk

Country of publication:
Norge

NSD-reference:
3406

This page was last updated:
2018-09-06 14:42:10.49


State units related to this publication

Summary
Det innledende sitatet er Albert Einsteins egen forenkling av sin uttalelse (fritt oversatt): ‘Det kan neppe benektes at teoriens høyeste mål er å gjøre de grunnleggende elementene så enkle og så få som mulig, uten å gi slipp på den sanne gjengivelse av det observerte.’ Sagt med andre ord er det slik at vi i vår iver etter å gjøre ting enkelt, risikerer å forenkle bort informasjon vi trenger for å gjøre en god jobb. Forsvarets har gode interne rutiner og beskrevne fremgangsmåter for materiellanskaffelser, omstilling og andre prosesser. Men når det kommer til teknisk utdanning på Luftforsvarets materiell er dette i beste fall et underkapittel i anskaffelsesprosjektene. I generelle vendinger beskrives vurderinger som bør gjøres, men ikke hvordan. Kanskje nettopp derfor kan det virke som om man noen ganger forenkler seg bort fra muligheten til å gjøre de mest ressurseffektive valgene når en ny typeutdanning skal etableres. Funnene i studien viser at det i varierende grad gjøres evalueringer av aktuelle alternativer, og økonomiske analyser er ofte begrenset til å summere oppstarts – og driftskostnader. Målet med denne studien var derfor å finne frem til et verktøy eller en fremgangsmåte som kan gi kostnadseffektive og samtidig sikre løsninger for teknisk utdanning på Luftforsvarets flysystemer. Dette er gjort ved å se bakover mot tidligere beslutningsprosesser og identifisere nøkkelfaktorer som har vært utslagsgivende, samt case-studier der den totale utdanningskostnaden over hele systemets levetid er estimert ved hjelp av nåverdiberegninger. Funnene i studien viser at det har stor betydning at beslutninger blir fattet på riktig nivå, og at de er forankret i faglige vurderinger fra dem som besitter kunnskapen om utdanning. Når det gjøres kostnadsanalyser bør kostnadene brytes ned i sine enkeltkomponenter for å få tak i den styringsinformasjonen som finnes der. Sist men ikke minst bør man beregne kostnader gjennom hele levetiden, som typisk kan være 40 – 50 år. Her kan gode eller eventuelt dårlige beslutninger gi store utslag.