Kommunisert, men ikke praktisert? : en studie av forsøkene på å implementere Corporate Social Responsibility i Posten Norge.

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Abrahamsen, Camilla

Year
2009

Publisher
Universitetet i Tromsø

Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:
https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/1944/thesis.pdf

Link to review:
https://hdl.handle.net/10037/1944

Number of pages:
100

Language of publication:
Norge

Country of publication:
Norsk

NSD-reference:
3484

This page was last updated:
2020-03-26 12:15:31.827


State units related to this publication

Summary
Corporate Social Responsibility (CSR) eller bedrifters samfunnsansvar er en tidsriktig organisasjonsoppskrift. Det er i dag enighet om at bedrifter har et ansvar overfor samfunn og miljø. Formålet i denne avhandlingen er å dekke det fasemessige forløp fra en organisasjon bestemmer seg for å adoptere ulike elementer av CSR, til at man kan se konseptets skjebne i organisasjonen. Samt vurdere hvorvidt det kommuniserte samfunnsansvar i Posten Norge AS er implementert i bedriftenes strukturer og rutiner. Problemstillingen min ble denne: I hvilken grad og eventuelt hvordan har Posten Norge materialisert - det vil si implementert organisasjonsideen Corporate Social Responsibility (CSR) til sin virksomhet? Denne besvarelsen er en analyse av Posten Norge AS materialisering av CSR. Materialiseringen har blitt betraktet fra et rasjonelt, institusjonelt og nyinstitusjonelt perspektiv. Den er basert på mine forskningsspørsmål som omhandler implementeringens bakgrunn, forløp og teoretiske fremskrivninger av mulig utfall. Posten etablerte i 2007 to prosjekter på CSR, det er disse som ligger til grunn for analysen. CSR har blitt materialisert i virksomheten, og jeg kunne derfor konkludere med at Postens tolkning av CSR er materialisert og implementert i virksomheten.