The State Administration Database

Bakken, Kristian Bjelbøle (2019):

Og solen går sin gang : En studie av hvordan ansatte opplever endringsprosjektet felles førstelinje på Universitetet i Agder

Universitetet i Agder ; University of Agder

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2646170/Kristian%20Bjelb%c3%b8le%20Bakken.pdf

Link to review:

https://hdl.handle.net/11250/2646170

Number of pages:

78

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

3493

This page was last updated:

18/10 2021

State units related to this publication:

Summary:

I dette masterprosjektet forsøker jeg å finne ut hvordan ansatte opplever en organisasjonsendring. Nærmere bestemt hvordan ansatte på Universitetet i Agder (UiA) opplever endringsprosjektet felles førstelinje. Gjennom dette prosjektet slår UiA sammen førstelinjetjenestene fra bibliotek,it og servicetorg til en felles førstelinje. Jeg stiller følgende problemstilling i oppgaven: 1.Hvordan erfarte berørte ansatte ved UiA endringsprosessen med overgang til førstelinjetjeneste?2. Hvordan er de første erfaringer med denne organiseringen blant ansatte som arbeider i felles førstelinjetjeneste?For å svare på problemstillingenpresenteres teorien om bakkebyråkrati først omtalti Michael Lipskys(1980)Street-level bureaucracy : dilemmas of the individualin public services. Denne teorien brukes for å gi et bilde av hva slags type organisasjon det er som skal endres. Gjennom Paul Sebatiers (1986) top-down og bottom-up perspektiver, kombinert med Beer og Nohria (2000)sine endringstyper «E» og «O», forsøker jeg å gi et bilde av hvordan endringen oppleves langs disse dimensjonene. Gjennom bruk av Kurt Lewins (1997) teorier om opptining, bevegelse og nedfrysning, og en del av teoriene som er utledet fra disse,særlig John Kotters «Åtte steg for en vellykket endring»(1995),forsøker jeg å vise hvordan de ansatte opplever disse fasene av endringsprosessen. Det er viktig å ha med seg at endringen ganske nylig har kommet i gang.Den offisielle startdatoen for UiA Hjelp var 4. november, men selve prosjektet har holdt på en stund. Ut fra empirien utleder jeg tre kategorier:Endringsoptimisten, den positivt avventende og endringsvegreren. Noen av hovedfunnene i oppgaven er knyttet til det som i Lewin (1997) og Kotter (1995) handler om deltakelse i endringsprosjektet. De ansatte opplever ikke å få delta så mye som de ønsker, og de opplever heller ikke å få nok opplæring. Et annet interessant funn er at mål og visjoner ikke ser ut til å være spesielt godt forankret hos de ansatte, uten at de selv opplever dette som noe negativt. Dette til tross, de fleste har opplevd at oppstarten av UiA Hjelp stort sett «har gått greit», for å si det på sørlandsk.