The State Administration Database

Sissel Østberg (leder), Hasan Ajnadzic, Bashar Al-Raho, Aina Bigestans, Agneta Bolinder, Sølvi Ona Gjul, Nina Tangnæs Grønvold, Rita Kumar, Bodil Labahå, Pernille Pettersen Smith, Håvard Vederhus, Anders Bakken, Petter de Presno Borthen, Helge Jagmann, Arne Rekdal Olsen (2010):

NOU 2010: 7 Mangfold og mestring — Flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet

Norges offentlige utredninger

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Rapport

Link to publication:

https://www.regjeringen.no/contentassets/4009862aba8641f2ba6c410a93446d29/no/pdfs/nou201020100007000dddpdfs.pdf

Link to review:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/NOU-2010-7/id606151/

Comment:

Utredning fra utvalg oppnevnt ved kongelig resolusjon 24. oktober 2008.
Avgitt til Kunnskapsdepartementet 1. juni 2010

Number of pages:

418

ISBN:

978-82-583-1058-4

ISSN:

0333-2306

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

4555

This page was last updated:

29/4 2020

State units related to this publication:

Summary:

Opplæring for flerspråklige/minoritetsspråklige barn, unge og voksne byr både på muligheter og utfordringer. Utvalget ønsker å understreke verdien av flerspråklighet og kulturell kompetanse i dagens internasjonale arbeidsmarked. Både den kompetansen og de erfaringer innvandrere har med seg til Norge, kan være svært nyttig i en globalisert verden.

Det finnes ikke ett svar på hvordan det kan gis et best mulig opplæringstilbud til minoritetsspråklige barn, unge og voksne. Det er nødvendig med en kjede av tiltak, og det kan være behov for forskjellige typer tiltak avhengig av situasjonen og den enkeltes forutsetninger. Innvandrerbefolkningen er meget sammensatt og landet vårt er preget av store lokale forskjeller, selv om vi har et skolesystem som i utgangspunktet skal være likt for alle.