NOU 2016: 7 Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Author
Roger Kjærgård (leder), Inga H. Andreassen, Ingjerd Espolin Gaarder, Ingunn Hagen, Erik Hagaseth Haug, Kjersti Isachsen, Mona Mathisen, Peter Plant, Geir Syvertsen
Year
2016
Publisher
NOU Norges offentlige utredninger
Type of publication:
Rapport
Link to publication:
https://www.regjeringen.no/contentassets/05a79a5ed91e40e1a80e6f8028b21e3e/no/pdfs/nou201620160007000dddpdfs.pdf
Link to review:
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2016-7/id2485246/
Comment:
Utredning fra et utvalg oppnevnt ved kongelig resolusjon 27. mars 2015.
Avgitt til Kunnskapsdepartementet 25. april 2016.
Number of pages:
232
ISBN:
978-82-583-1271-7
ISSN:
0333-2306
Language of publication:
Nprsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
4609
This page was last updated:
2020-10-22 08:14:48.793
- Justis- og beredskapsdepartementet
- Kompetanse Norge, direktoratet for kompetansepolitikk
- Kunnskapsdepartementet
- Utdanningsdirektoratet – direktoratet for barnehage, grunnopplæring og IKT
- Integrerings- og mangfoldsdirektorat
- Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
- NAV Arbeids- og tjenestelinjen
- Arbeids- og inkluderingsdepartementet
- Senter for IKT i utdanningen
Summary
Utvalget er bedt om å utrede et helhetlig system for livslang karriereveiledning. Utvalget kommer med vurderinger og anbefalinger knyttet til kvalitet og profesjonalisering, styring og samordning og finansiering av karriereveiledningstilbudet i Norge. Utvalget har utredet et nettbasert tilbud om karriereveiledning for alle og gitt klare anbefalinger om etablering av dette. Utvalget gir videre vurderinger og anbefalinger for økt tilgang og kvalitet når det gjelder rådgivning i skolen, karriereveiledning ved karrieresentre i fylkene, ved universiteter og høyskoler, fagskoler og kriminalomsorgen, samt i Nav og i introduksjonsordningene for nyankomne innvandrere. Utvalget mener at karriereveiledning er et effektivt virkemiddel for å nå mål knyttet til omstilling, integrering og gjennomføring på alle utdanningsnivåer. Det er et behov for en satsing på dette området for å sørge for et tilstrekkelig og profesjonelt tilbud til hele befolkningen.