Karin M. Bruzelius (leder), Jon Bing, Jens C. Koch, Hilde Lovett, Vigdis Moe Skarstein, Helge Sønneland, Øyvind Christensen, Alf-Petter Tenfjord (1999):
NOU 1999: 26 Konvergens Sammensmelting av tele-, data- og mediesektorene
NOU Norges offentlige utredninger
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Rapport
Link to publication:
Link to review:
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1999-26/id142106/
Comment:
Utredning fra et utvalg oppnevnt ved kongelig resolusjon 13. februar 1998.
Avgitt til Samferdselsdepartementet og Kulturdepartementet 18. juni 1999
Se også:
Ot.prp. nr. 107 (2001-2002) - Om lov om endringer i lov 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting
Number of pages:
260
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Storbritannia, Canada, USA, Japan
NSD-reference:
4678
This page was last updated:
22/10 2020
State units related to this publication:
- Konkurransetilsynet
- Samferdselsdepartementet
- Telenor ASA
- Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
- Konkurransetilsynet - regionene
- Norsk rikskringkasting AS
- Statens medieforvaltning
- Nærings- og handelsdepartementet
- Kultur- og likestillingsdepartementet
- Konkurransetilsynet
- Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
- Nasjonal kommunikasjonsmyndighet - regionkontorer
Summary:
Kort oppsummering av de enkelte kapitler
I kapittel 2 redegjør utvalget nærmere for utvalgets mandat, sammensetning og arbeid.
Kapittel 3 inneholder en omfattende beskrivelse av konvergensfenomenet, herunder en nærmere avgrensning av utvalgets forståelse av konvergensfenomenet, beskrivelser av de viktigste endringsprosessene og forutsetningene for disse. Beskrivelsen er forsøkt forankret i en norsk kontekst.
Kapittel 4 inneholder en beskrivelse av hvordan konvergensutviklingen har blitt møtt i et utvalg av enkeltland og internasjonalt.
I kapittel 5 beskriver utvalget hovedelementene i gjeldende reguleringer av IKT-sektorene, med særlig vekt på tele- og kringkastingslovene. I tillegg går utvalget inn på andre deler av norsk rett som har virkning for IKT-sektorene, men som ikke gjelder spesielt for disse sektorene. Dette gjelder f.eks. konkurranseloven og straffeloven.
I kapittel 6 identifiserer utvalget et sett av premisser som det har valgt å legge til grunn for sin analyse og sine forslag til fremtidig regulering av IKT-sektorene.
Utvalget analyserer i kapittel 7 i hvilken grad dagens regulering av IKT-sektorene er tilpasset konvergensutviklingen. I analysen blir det særlig fokusert på i hvilken grad konvergensen gir opphav til avgrensningsproblemer mellom de ulike delene av norsk rett, samt hvilke konsekvenser det kan ha at informasjons- og kommunikasjonstjenester reguleres av ulike lover. I de avsluttende deler av kapittelet lanserer utvalget to modeller for fremtidig regulering av IKT-sektorene. Utvalget foreslår på kort sikt en omfordeling av ansvarsdelingen mellom tele- og kringkastingslovene. På lengre sikt bør alle rettsregler som regulerer IKT-sektorene spesielt samles i en felles informasjons og kommunikasjonstjenestelov.
I kapittel 8 drøftes endringsbehov og utvalget gir sine anbefalinger om tiltak innenfor henholdsvis tele- og kringkastingslovgivningen, samt annen lovgivning. Utvalget foreslår en rekke endringer i enkeltlover. Endringsbehovet er aktualisert dels av utvalgets forslag om en endret ansvarsdeling mellom tele- og kringkastingslovene, dels av at konvergensutviklingen i seg selv gir opphav til endringsbehov.
Kapittel 9 omfatter en beskrivelse av allmennkringkasternes rolle, sett i lys av konvergensutviklingen. Utvalget konkluderer med at allmennkringkasterne fortsatt vil kunne fylle en viktig rolle i fremtidens digitale mediebilde, men at dette forutsetter at de gis mulighet til å utnytte de inntjeningsmuligheter som innføringen av digital-TV byr på.
I kapittel 10 drøfter utvalget andre behov for reguleringer og tiltak som konvergensutviklingen forårsaker. Dette gjelder i første rekke de digitale portvaktsfunksjoner, som vil kunne få stor betydning for hvilken tjenestetilgang publikum vil kunne få i fremtiden.
De forvaltningspolitiske implikasjoner av konvergens drøftes i kapittel 11.
I kapittel 12 kartlegges de økonomiske og administrative konsekvenser av utvalgets forslag.
En ordliste med de mest brukte ord og uttrykk i utredningen er tatt inn i vedlegg 1.