NOU 1999: 26 Konvergens Sammensmelting av tele-, data- og mediesektorene
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Author
Karin M. Bruzelius (leder), Jon Bing, Jens C. Koch, Hilde Lovett, Vigdis Moe Skarstein, Helge Sønneland, Øyvind Christensen, Alf-Petter Tenfjord
Year
1999
Publisher
NOU Norges offentlige utredninger
Type of publication:
Rapport
Link to publication:
https://www.regjeringen.no/contentassets/bb87edcbfd7645839ee9f1bf7451f587/no/pdfa/nou199919990026000dddpdfa.pdf
Link to review:
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1999-26/id142106/
Comment:
Utredning fra et utvalg oppnevnt ved kongelig resolusjon 13. februar 1998.
Avgitt til Samferdselsdepartementet og Kulturdepartementet 18. juni 1999
Se også:
Ot.prp. nr. 107 (2001-2002) - Om lov om endringer i lov 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting
Number of pages:
260
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Storbritannia, Canada, USA, Japan
NSD-reference:
4678
This page was last updated:
2020-10-22 07:53:33.947
- Konkurransetilsynet
- Samferdselsdepartementet
- Telenor ASA
- Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
- Konkurransetilsynet - regionene
- Norsk rikskringkasting AS
- Statens medieforvaltning
- Nærings- og handelsdepartementet
- Kultur- og likestillingsdepartementet
- Konkurransetilsynet
- Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
- Nasjonal kommunikasjonsmyndighet - regionkontorer
Summary
Kort oppsummering av de enkelte kapitler
I kapittel 2 redegjør utvalget nærmere for utvalgets mandat, sammensetning og arbeid.
Kapittel 3 inneholder en omfattende beskrivelse av konvergensfenomenet, herunder en nærmere avgrensning av utvalgets forståelse av konvergensfenomenet, beskrivelser av de viktigste endringsprosessene og forutsetningene for disse. Beskrivelsen er forsøkt forankret i en norsk kontekst.
Kapittel 4 inneholder en beskrivelse av hvordan konvergensutviklingen har blitt møtt i et utvalg av enkeltland og internasjonalt.
I kapittel 5 beskriver utvalget hovedelementene i gjeldende reguleringer av IKT-sektorene, med særlig vekt på tele- og kringkastingslovene. I tillegg går utvalget inn på andre deler av norsk rett som har virkning for IKT-sektorene, men som ikke gjelder spesielt for disse sektorene. Dette gjelder f.eks. konkurranseloven og straffeloven.
I kapittel 6 identifiserer utvalget et sett av premisser som det har valgt å legge til grunn for sin analyse og sine forslag til fremtidig regulering av IKT-sektorene.
Utvalget analyserer i kapittel 7 i hvilken grad dagens regulering av IKT-sektorene er tilpasset konvergensutviklingen. I analysen blir det særlig fokusert på i hvilken grad konvergensen gir opphav til avgrensningsproblemer mellom de ulike delene av norsk rett, samt hvilke konsekvenser det kan ha at informasjons- og kommunikasjonstjenester reguleres av ulike lover. I de avsluttende deler av kapittelet lanserer utvalget to modeller for fremtidig regulering av IKT-sektorene. Utvalget foreslår på kort sikt en omfordeling av ansvarsdelingen mellom tele- og kringkastingslovene. På lengre sikt bør alle rettsregler som regulerer IKT-sektorene spesielt samles i en felles informasjons og kommunikasjonstjenestelov.
I kapittel 8 drøftes endringsbehov og utvalget gir sine anbefalinger om tiltak innenfor henholdsvis tele- og kringkastingslovgivningen, samt annen lovgivning. Utvalget foreslår en rekke endringer i enkeltlover. Endringsbehovet er aktualisert dels av utvalgets forslag om en endret ansvarsdeling mellom tele- og kringkastingslovene, dels av at konvergensutviklingen i seg selv gir opphav til endringsbehov.
Kapittel 9 omfatter en beskrivelse av allmennkringkasternes rolle, sett i lys av konvergensutviklingen. Utvalget konkluderer med at allmennkringkasterne fortsatt vil kunne fylle en viktig rolle i fremtidens digitale mediebilde, men at dette forutsetter at de gis mulighet til å utnytte de inntjeningsmuligheter som innføringen av digital-TV byr på.
I kapittel 10 drøfter utvalget andre behov for reguleringer og tiltak som konvergensutviklingen forårsaker. Dette gjelder i første rekke de digitale portvaktsfunksjoner, som vil kunne få stor betydning for hvilken tjenestetilgang publikum vil kunne få i fremtiden.
De forvaltningspolitiske implikasjoner av konvergens drøftes i kapittel 11.
I kapittel 12 kartlegges de økonomiske og administrative konsekvenser av utvalgets forslag.
En ordliste med de mest brukte ord og uttrykk i utredningen er tatt inn i vedlegg 1.