Halvorsen, Christer; Lunde, Torbjørn (2016):
Suksessfaktorer for offentlige digitaliseringsprosjekter: En case-studie av EDAG-prosjektet
NHH
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/bitstream/handle/11250/2432550/masterthesis.PDF
Link to review:
http://hdl.handle.net/11250/2432550
Number of pages:
92
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
4821
This page was last updated:
30/9 2022
State units related to this publication:
Summary:
I denne studien har vi studert suksessfaktorer for å lykkes med digitaliseringsprosjekter i offentlig sektor. Bakgrunnen for studien var det økende behovet for digitalisering i offentlig sektor, samt at mange offentlige digitaliseringsprosjekter mislykkes. For å besvare forsknings-spørsmålet har vi gjennomført en kvalitativ case-studie, der vi intervjuet sentrale prosjektledere i EDAG-prosjektet. Dette prosjektet er ansett som et vellykket offentlig digitaliseringsprosjekt.
Det er flere suksessfaktorer ved EDAG-prosjektet som er overførbare til andre offentlige digitaliseringsprosjekter. Prosjektlederne trakk frem at arbeidet med regelverksutvikling var sentralt for å sikre den juridiske kvaliteten i prosjektet. Implementeringen av løsningen var meget vellykket, grunnet god planlegging. Tilsvarende har forankring i etatsledelsen vært viktig for å sikre prioritet i etatene. Derimot var ikke forankringen hos etatene optimal etter innføring, slik at mye av initiativet for videreutvikling av A-ordningen har falt på Etatenes Fellesforvaltning. En annen viktig suksessfaktor var å beskytte prosjektmål, og begrense omfanget av prosjektet. Dette forhindret at ordningen ble for komplisert.
Studien konkluderer med at EDAG-prosjektets suksessfaktorer samsvarer i stor grad med litteraturen. Vi fant spesielt at prosjektets endringskompetanse, samt involvering av målgruppen var nøkkelfaktorer for EDAG-prosjektets suksess. Skatteetatens høye IKT kompetanse og utstrakte endringskultur mener vi har dannet grunnlag for å oppnå andre suksessfaktorer.
I tillegg konkluderer vi med at samhandling er en suksessfaktor for å lykkes med offentlige digitaliseringsprosjekter. Økt fokus på samhandling er viktig for å oppnå godt samarbeid og god koordinering. Vårt bidrag til litteraturen kan sammenstilles med eksisterende forskning på området. Å samlokalisere tverrfaglige ressurser, samt skape forankring hos involverte parter, vil være effektive virkemidler for å sikre god samhandling.
Vi foreslår videre forskning på flere offentlige digitaliseringsprosjekter av ulik karakter. På den måten vil studiens validitet styrkes ytterligere, og andre suksessfaktorer kan oppdages. I tillegg vil det være nyttig med mer forskning på tverretatlige prosjekter, ettersom at dette er et lite utforsket fagfelt.