The State Administration Database

Klein, Hadar Anna (2023):

Distriktssenteret som distriktspolitisk virkemiddel - En analyse av rollen som premissleverandør

OsloMet-Storbyuniversitetet

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/3120207/Klein_OAS_2023.pdf

Link to review:

https://hdl.handle.net/11250/3120207

Comment:

Masteroppgave i offentlig administrasjon og styring
Oslomet – storbyuniversitet
Handelshøyskolen
Fakultet for samfunnsvitenskap
Oslo, November 2023

Number of pages:

64

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

4896

This page was last updated:

27/6 2024

Affiliations related to this publication:

Summary:

I denne studien undersøker jeg hvordan arbeidssituasjonen for mellomledere i offentlig forvaltning har utviklet seg som følge av økt bruk av hjemmekontor for medarbeidere. Gjennom intervju med ni mellomledere, fem menn og fire kvinner fra statelig virksomhet, utforsker studien endringer i lederrollene med fokus på åtte av de ti rollene til Henry Mintzbergs teori. Disse åtte rollene, tilhører tre hovedkategoriene til Mintzberg som er mellommenneskelige, informasjons og beslutningsroller.

Gjennom de mellommenneskeligerollene viser studiens resultater at rollen som lederskap får mer oppmerksomhet da mellomledere burde være mer observante på hjemmesituasjonen hos de ansatte. I tillegg er relasjonsbygging og samhold vanskelig å opprettholde for mellomledere når kommunikasjonen hovedsakelig skjer via digitale plattformer. Personalledelsesrollen blir viktigere, da medarbeidere trenger motivasjon og inspirasjon mens de jobber hjemmefra for å holde motivasjonen oppe.

Basert på informasjonsrollene viser mine funn at rollen som brobygger får økt oppmerksomhet på hjemmekontor hvor det kun er mellomledere som tilegner seg internt og eksternt informasjon. I tillegg blir overvåkerrollen mer betydelig på hjemmekontor, ettersom mellomlederen er hovedkilden for informasjonenutveksling som de ansatte mottar når de sitter hjemme foran sine skjermer. Rollen som talsperson blir mer nødvendig ettersom medarbeidere sitter isolert med arbeidet hjemme er avhengig av oppdatering i avdelingen og organisasjonens fremdrift.