The State Administration Database

Sebakk, Synne (2023):

Tvungen fjernledelse "Hvordan kan praktiseringen av tvungen fjernledelse påvirke mellomledere?"

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/3087230/Sebakk_OAS_2023.pdf

Link to review:

https://hdl.handle.net/11250/3087230

Comment:

En studie av hvordan tvungen fjernledelse påvirket mellomledere i Politiets utlendingsenhet under Covid-19 pandemien

Masteroppgave våren 2023
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
OsloMet – Storbyuniversitetet, Handelshøyskolen
Fakultetet for samfunnsvitenskap

Number of pages:

68

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

4905

This page was last updated:

27/6 2024

State units related to this publication:

Summary:

Covid-19 pandemien krevde at millioner av mennesker ble fjernarbeidere over natten, og fjernledelse ble med dette en nødvendighet. Denne masteroppgaven har til hensikt å bidra til økt forståelse av hvordan ledere påvirkes når konteksten rundt virksomheten tvinger dem til å lede på avstand. Gjennom en kvalitativ studie med fenologisk tilnærming ønsker jeg å besvare følgende problemstilling:

«Hvordan kan praktiseringen av tvungen fjernledelse påvirke mellomledere?»

Oppgaven tar utgangspunkt i en enhet innenfor den norske politietaten, Politiets utlendingsenhet (PU). Covid-19 pandemien endret konteksten og premissene for ledelse i PU, da pålagt hjemmekontor ble den nye hverdagen. Det å utøve ledelse med fysisk avstand til sine medarbeidere ble en ny tilstand for mange av lederne. Oppgaven retter søke lys mot hvordan tvungen fjernledelse og pålagt hjemmekontor kan påvirke mellomlederne, da spesielt med tanke på kommunikasjon, leder-medarbeider relasjonene og prioritering av arbeidsoppgaver. Undersøkelsen er basert på åtte dybdeintervjuer med mellomledere hentet fra Politiets utlendingsenhet. Dette gjør det mulig å studere ledernes erfaringer knyttet til fenomenet tvungen fjernledelse. Sammen med relevant litteratur og forskning på fjernledelse skal undersøkelsen bidra til å besvare problemstillingen.

Studiens funn indikerer at plutselige endringer i kontekst og forutsetninger vil påvirke mellomledere og utøvelsen av ledelse. En overgang fra nærledelse til fjernledelse utløser et behov for endring, blant annet når det kommer til kommunikasjon, personalhåndtering og prioritering av arbeidsoppgaver. Eksempelvis vil overgangen fra ansikt til ansikt kommunikasjon til heldigital kommunikasjon oppleves som krevende. Lederne må i større grad bruke tid på å sikre tydelige budskap og riktig informasjon. Tvungen fjernledelse vil også gjøre det mer utfordrende å bygge relasjoner til nyansatte, samt sikre en tilfredsstillende oppfølging av alle medarbeidere. Videre indikerer funnene at lederne i større grad enn før må prioritere personaloppfølging, kontroll og koordinering.

Tvungen fjernledelse kan altså potensielt bringe med seg flere utfordringer, noe som krever økt bevissthet fra lederens side når det kommer til utøvelse av ledelse. Denne ledelsesformen krever at ledere i større grad planlegger, strukturerer og organiserer siner lederoppgaver. Dette er en forutsetning dersom en skal utøve sin lederfunksjon og lederrolle på best mulig måte.