Ramic, Armin (2024):
Vinmonopolets omdømmeutvikling de siste 20 årene: En studie av Vinmonopolets omdømme- fra mulig nedleggelse til omdømmevinner
UiT Norges arktiske universitet
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/33977/thesis.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Link to review:
https://munin.uit.no/handle/10037/33977
Number of pages:
85
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
4966
This page was last updated:
5/7 2024
State units related to this publication:
Summary:
I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på temaet omdømmehåndtering i offentlig sektor. Formålet med studiet er å undersøke Vinmonopolets omdømme og omdømmeutvikling de siste 20 årene. I tillegg blir det sett nærmere på om omdømmeteori for private organisasjoner også kan brukes av offentlige organisasjoner. Problemstillingen jeg ønsker å besvare med oppgaven er: 1. «Hvordan har omdømmet til Vinmonopolet utviklet seg de siste 20 årene?» 2. «Hvordan klarer Vinmonopolet å beholde sitt gode omdømme år etter år?» Oppgaven har en kvalitativ tilnærming i form av en dokumentanalyse og intervjuer. Dokumentanalysen er en analyse av Vinmonopolets omdømmescore og plassering i fem ulike omdømmemålinger. De fem ulike omdømmemålingene som blir undersøkt er: Kantar, Ipsos profilundersøkelse, Norsk kundebarometer BI, RepTrak Norge og Traction Norge. Intervjuene i oppgaven består av fire enkeltintervjuer av ansatte ved Vinmonopolet. Funnene fra intervjuene og analysen konkluderer med at Vinmonopolets omdømme har styrket seg de siste 20 årene. Vinmonopolets gode omdømme år etter år kan forklares ved at Vinmonopolet innehar alle de seks kjennetegnene på et godt omdømme. Disse seks kjennetegnene er; synlighet, distinkthet, autentisitet, konsistent, transparens og mottakelighet. Funnene i studien antyder også at omdømmeoppskrifter utviklet for private organisasjoner til en viss grad også passer offentlige organisasjoner, men under visse forutsetninger