The State Administration Database

Kleppan, Iver Johannes; Selstad, Jonas Stenseth (2023):

Lederskap i teori og praksis: Studie av utdannelsen til offiserer i Forsvaret (Norge) og Bundesheer (Østerrike)

UiT Norges arktiske universitet

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/32721/thesis.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Link to review:

https://munin.uit.no/handle/10037/32721

Number of pages:

69

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge, Østerrike

NSD-reference:

4972

This page was last updated:

5/7 2024

State units related to this publication:

Summary:

Denne masteroppgaven utforsker lederskap i teori og praksis gjennom en studie av offisersutdannelsen i Norge og Østerrike. Arbeidet er en sammenlignende analyse av hvordan militære ledere utdannes i disse to nasjonene per 2023, med et særlig fokus på endringene etter den norske reformen for militært tilsatte i 2016 og utdanningsreformen fra 2018. Vårt arbeid bygger på en grundig gjennomgang av eksisterende teorier om ledelse, spesielt i en militær kontekst, og en diskusjon om oppdragsbasert ledelse. I vår metodiske tilnærming analyserer vi data samlet gjennom en omfattende litteraturstudie. Dette gir oss et akademisk grunnlag for å forstå og sammenligne lederutdanningen i de to landene. Gjennom studien adresserer vi en problemstilling, delt inn i tre forskningsspørsmål: For det første undersøker vi utdanningsmodellen til Forsvaret i Norge, hvordan denne modellen er utformet og hvordan den påvirker utdannelsen av offiserer. For det andre utforsker vi Bundesheer i Østerrike og sammenligner deres modell for utdannelse, med den norske. Det tredje forskningsspørsmålet fokuserer på de relative erfaringene som oppnås gjennom disse utdanningsmodellene og hvordan disse erfaringene påvirker lederens evne til å lede. I vår konklusjon gir vi en detaljert oppsummering av funnene og kommer med egne refleksjoner. Samlet sett gir masteroppgaven innsikt i hvordan militær utdanning og erfaring på lavere offisersnivå påvirker utviklingen av lederne. Studien er et viktig bidrag til forståelsen av lederutvikling i en militær sammenheng og vil være av interesse for alle som arbeider med eller studerer lederskap, spesielt i en militær sammenheng.