The State Administration Database

Søby, Martin (2023):

Omdømmeprisvinner verdig? - En kvalitativ studie av FHI`s omdømme under COVID-19

UiT Norges arktiske universitet

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/29724/thesis.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Link to review:

https://munin.uit.no/handle/10037/29724

Number of pages:

77

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

4978

This page was last updated:

5/7 2024

State units related to this publication:

Summary:

Denne oppgaven tar sikte på å undersøke hvorfor Folkehelseinstituttet (FHI) mottok en omdømmepris ved hjelp av Fombrun og Van Riels stjernegrenmodell. Omdømmet til FHI, som er en viktig institusjon innen folkehelse og beredskap i Norge, har vært anerkjent gjennom tildelingen av en omdømmepris. Gjennom anvendelsen av stjernegrenemodellen vil oppgaven analysere ulike aspekter av FHIs omdømme, inkludert kundenes oppfatning av institusjonen, FHIs kommunikasjonsstrategier og evnen til å levere på sitt mandat. Stjernegrenemodellen gir en strukturert tilnærming til å evaluere omdømmet til organisasjoner, og den vil bli brukt som et analytisk verktøy for å utforske FHIs omdømme. Oppgaven vil vurdere hvordan FHIs omdømme er preget av faktorer som troverdighet, pålitelighet, samfunnsansvar og innovasjon. Videre vil det bli undersøkt hvordan FHI har håndtert kommunikasjonen med ulike interessenter, inkludert media, politiske beslutningstakere og allmennheten. Gjennom grundig analyse og vurdering av FHIs omdømme sett gjennom Fombrun og van Riels stjernegrenemodell, vil oppgaven bidra til å belyse suksessfaktorer og utfordringer som kan ha bidratt til tildelingen av omdømmeprisen til FHI. Resultatene av denne studien vil gi innsikt i hvordan organisasjoner innen folkehelse og beredskap kan styrke sitt omdømme og oppnå anerkjennelse for sitt arbeid. Dette vil være av betydning for både forskere og praktikere som er interessert i omdømmebygging og krisekommunikasjon innen folkehelsesektoren.