En jernbane i endring - En kvalitativ studie av hvordan organisasjonsidentiteten blir påvirket av jernbanereformen.

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Alsaker, André

Year
2018

Publisher
UiT Norges arktiske universitet

Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:
https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/29201/thesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:
https://munin.uit.no/handle/10037/29201

Number of pages:
54

Language of publication:
Norsk

Country of publication:
Norge

NSD-reference:
4990

This page was last updated:
2024-07-10 08:59:09.583467


State units related to this publication

Summary
Oppgaven ser på hvordan en stor endring, i form av en reform, kan påvirke organisasjonsidentiteten i en organisasjon. 01.01.2017 opphørte Jernbaneverket som organisasjon, og de fleste ansatte ble overført til det nye statlige foretaket Bane NOR. Overføringen var et element i Jernbanereformen. Jeg ser på hvordan de ansatte i Bane NOR opplever sin identitet i organisasjonen, og hvordan de opplevde den i Jernbaneverket. Undersøkelsen har blitt gjort ved hjelp av kvalitative forskningsintervju av informanter ved Bane NOR. Ved hjelp av teori om endringer, organisasjonsidentitet og sosial identitetsteori er empirien analysert. Konklusjonen er at endringen har hatt en effekt på organisasjonsidentiteten. Det er endringer i hvordan de ansatte identifiserer seg med organisasjonen. Bane NOR har tre uttrykte verdier: åpen, engasjert og profesjonell. Det er tydelig at informantene mener det er forskjell i alle disse tre verdiene før og etter endringen.