The State Administration Database

Nilsen, Eirik Vatne; Røsland, Sindre Gangså (2021):

Marinen – En lærende organisasjon? En studie av fokusområder for lærende organisasjoner blant Marinens ansatte

UiT Norges arktiske universitet

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/22392/thesis.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Link to review:

https://munin.uit.no/handle/10037/22392

Number of pages:

96

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5001

This page was last updated:

10/7 2024

State units related to this publication:

Summary:

Hensikten med studien er å undersøke i hvilken grad Marinen kan sies å være en lærende organisasjon. Studien stiller to forskningsspørsmål hvor det ene tar for seg Marinen som helhet, mens det andre ser på relative forskjeller mellom avdelinger i organisasjonen. Studien er basert på resultater fra en spørreundersøkelse gjennomført julen 2020, blant Marinens ansatte. Denne var basert på “The Learning Organization Survey”, beskrevet i den vitenskapelige artikkelen “Is Yours A Learning Organization”. I alt var det 455 respondenter som utgjorde datagrunnlaget for studien. Gjennom vår analyse vurderte vi grunnlaget for å være representativt for populasjonen, og at studiens totale gyldighet var å anse som tilfredsstillende. Funn i studien indikerer at Marinen har et generelt støttende læringsmiljø, som vil si at psykologisk trygghet, åpenhet for nye ideer, verdsettelse av forskjeller og tid til refleksjon er til stede på gruppenivå i organisasjonen. Videre viser studien at Marinen har et forbedringspotensial innen konkrete læringsprosesser og praksiser, noe som innbefatter områder som eksperimentering, innsamling, analyse og deling av informasjon, samt utdanning og trening. Funn indikerer også at Marinen har et forbedringspotensial innen ledelse som forsterker læring. Til slutt viser studien at enkelte avdelinger i Marinen, likevel kan sies å inneha stor grad av karakteristikker tilknyttet lærende organisasjoner. Studien konkluderer med at Marinen i noe mindre grad kan sies å være en lærende organisasjon.