Langeland, Tine Farestad (2022):
Barnevernlederes utfordringer
University of Agder
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/handle/11250/3016693
Number of pages:
90
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5058
This page was last updated:
11/7 2024
State units related to this publication:
Summary:
Denne studien undersøker kommunale barnevernlederes utfordringer i dagens barnevern, og tar for seg de utfordringene som oppleves som de mest fremtredende og dominerende.
Barnevernledelse er satt på dagsorden gjennom ulike statlige tilsyn der det er konkludert med manglende styring og ledelse innenfor flere felt i barnevernsarbeidet. Barnevernsreformen som trådte i kraft 01.01.22 setter også barnevernledelse i fokus ved å innføre kompetansekrav til barnevernledere, og ved at det overordnede ansvar for barnevernloven går fra barnevernleder og over til kommunens ledelse.
Problemstillingen i studien er følgende:
Hvilke utfordringer opplever barnevernledere at de står overfor i dagens barnevern?
Hvilke utfordringer er de mest fremtredende og dominerende?
Studien har sin teoretiske forankring i Henry Mintzbergs rolleteori og i Michael Lipskys teori om bakkebyråkratiet.
Undersøkelsen er en kvalitativ studie basert på intervju med seks barnevernledere i barneverntjenester av ulik størrelse og med ulik organisering. Data er analysert ut fra en innholdsanalyse.
Funnene i studien viser at barnevernlederne opplever flere ulike utfordringer i sitt daglige virke som ledere av kommunale barneverntjenester. De forteller om utfordringer med å få med seg ansatte i tider med stor endring og nye krav, om samarbeids- og samhandlingsutfordringer både internt og eksternt, og om utfordringer knyttet til rekruttering av personell. Studien viser tre typer utfordringer som er de mest fremtredende og dominerende utfordringene for lederne. Dette er utfordringer knyttet til det å ha en stor arbeidsbelastning og å skulle rekke over alle typer arbeidsoppgaver på egen hånd, utfordringer knyttet til forberedelser til barnevernsreformen som trådte i kraft 01.01.22, samt opplevelsen av det å stå alene med et stort ansvarsområde. Barnevernlederne har mange ulike roller som de må manøvrere mellom på en og samme tid, og utfordringene de står overfor kan forklares som ulike dilemmaer.
Samlet sett opplever barnevernlederne at de arbeider innenfor et fagfelt hvor oppgavene er mange og varierte, ressursene mangelfulle, og arbeidshverdagen er preget av høy grad av kompleksitet. Samtidig sier barnevernlederne at de opplever arbeidshverdagen som spennende, at de trives i rollen sin, og at de har gode kollegaer som gjør at de ønsker å bli værende i stillingene.