Styring i et partnerskap. En studie av NAV-lederens komplekse rolle i et partnerskap.

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Larsen, Ole Kristian

Year
2021

Publisher
University of Agder

Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:
https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2825989/Ole%20Kristian%20Larsen.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:
https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/handle/11250/2825989

Number of pages:
80

Language of publication:
Norsk

Country of publication:
Norge

NSD-reference:
5073

This page was last updated:
2024-07-11 14:00:04.463979


State units related to this publication

Summary
Ledelse er en krevende øvelse, og mer krevende blir det når omgivelsene rundt er komplekse.
Temaet for denne masteroppgaven er hvordan ledere på NAV-kontor opplever å lede en
organisasjon som styres i et partnerskap. Hva kjennetegner ledernes egenskaper og trekk for å
styre et partnerskap mellom stat og kommune?
Problemstillingen for denne oppgaven er «Hvordan opplever NAV-ledere styringsmuligheter
og utfordringer i partnerskapet?»

For å besvare problemstillingen, har jeg tatt utgangspunkt i virksomhetsplaner som et
spesifikt styringsverktøy som alle NAV-kontor er pålagt å ta i bruk. Virksomhetsplanen skal
inneholde mål og prioriteringer som gjenspeiler styringssignaler fra både stat og kommune.
Oppgaven er en kvalitativ studie hvor ledere ved forskjellige NAV-kontor er dybdeintervjuet.
De forteller om sine erfaringer knyttet til å styre i et partnerskap. Funnene i denne studien
viser at lederne opplever en krevende og kompleks hverdag hvor de opplever det som svært
utfordrende å styre i et partnerskap hvor organisasjonen er politisk styrt. Lang erfaring og
personlige egenskaper trekkes frem som nøkkelfaktorer for å lykkes i jobben. Til tross for at
NAV-kontorene i utgangspunktet er like, finnes det store lokale forskjeller. Lokale forhold
trekkes frem som en stor utfordring for lederne å håndtere.
Studien redegjør teoretisk for tre ulike reformbølger som har preget offentlig sektor i moderne
tid, samt litteratur innenfor styringsverktøy, mål og strategi. Lederne som er intervjuet i denne
oppgaven, opplever elementer fra alle de tre ulike reformbølgene i sitt daglige virke som
leder. Dette bidrar til å øke kompleksiteten i samfunnsoppdraget de er satt til å løse i sin
kommune. Gjennom sin bruk av styringsverktøyet virksomhetsplan, blir disse utfordringene
svært synlige i denne studien. Partnerskapet mellom stat og kommune knaker i
sammenføyningene. Koordinering, kommunikasjon og gjensidighet ser ut til å være en
mangelvare. Lederne står i en spagat mellom de ulike partene. Partnerskapet får en slagside
som lederne til enhver tid må jobbe aktivt for å begrense krengningen mot den ene siden.Lederne i denne studien scorer høyt på å skape «Public Value». Forklaringen er at de har tekk
ved seg som sørger for at de evner å stå i rollen som NAV-leder over lang tid. Hadde
partnerskapet i NAV utnyttet potensialet mer, ville gevinsten vært langt større i form av at
man kunne oppnådd flere gode resultater knyttet til velferdstjenestene som produseres.
Lederne i denne studien trekker frem koordinering og gjensidighet som faktorer som kan løse
dette i fremtiden.