The State Administration Database

Larsen, Ole Kristian (2021):

Styring i et partnerskap. En studie av NAV-lederens komplekse rolle i et partnerskap.

University of Agder

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2825989/Ole%20Kristian%20Larsen.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:

https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/handle/11250/2825989

Number of pages:

80

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5073

This page was last updated:

11/7 2024

State units related to this publication:

Summary:

Ledelse er en krevende øvelse, og mer krevende blir det når omgivelsene rundt er komplekse.
Temaet for denne masteroppgaven er hvordan ledere på NAV-kontor opplever å lede en
organisasjon som styres i et partnerskap. Hva kjennetegner ledernes egenskaper og trekk for å
styre et partnerskap mellom stat og kommune?
Problemstillingen for denne oppgaven er «Hvordan opplever NAV-ledere styringsmuligheter
og utfordringer i partnerskapet?»

For å besvare problemstillingen, har jeg tatt utgangspunkt i virksomhetsplaner som et
spesifikt styringsverktøy som alle NAV-kontor er pålagt å ta i bruk. Virksomhetsplanen skal
inneholde mål og prioriteringer som gjenspeiler styringssignaler fra både stat og kommune.
Oppgaven er en kvalitativ studie hvor ledere ved forskjellige NAV-kontor er dybdeintervjuet.
De forteller om sine erfaringer knyttet til å styre i et partnerskap. Funnene i denne studien
viser at lederne opplever en krevende og kompleks hverdag hvor de opplever det som svært
utfordrende å styre i et partnerskap hvor organisasjonen er politisk styrt. Lang erfaring og
personlige egenskaper trekkes frem som nøkkelfaktorer for å lykkes i jobben. Til tross for at
NAV-kontorene i utgangspunktet er like, finnes det store lokale forskjeller. Lokale forhold
trekkes frem som en stor utfordring for lederne å håndtere.
Studien redegjør teoretisk for tre ulike reformbølger som har preget offentlig sektor i moderne
tid, samt litteratur innenfor styringsverktøy, mål og strategi. Lederne som er intervjuet i denne
oppgaven, opplever elementer fra alle de tre ulike reformbølgene i sitt daglige virke som
leder. Dette bidrar til å øke kompleksiteten i samfunnsoppdraget de er satt til å løse i sin
kommune. Gjennom sin bruk av styringsverktøyet virksomhetsplan, blir disse utfordringene
svært synlige i denne studien. Partnerskapet mellom stat og kommune knaker i
sammenføyningene. Koordinering, kommunikasjon og gjensidighet ser ut til å være en
mangelvare. Lederne står i en spagat mellom de ulike partene. Partnerskapet får en slagside
som lederne til enhver tid må jobbe aktivt for å begrense krengningen mot den ene siden.Lederne i denne studien scorer høyt på å skape «Public Value». Forklaringen er at de har tekk
ved seg som sørger for at de evner å stå i rollen som NAV-leder over lang tid. Hadde
partnerskapet i NAV utnyttet potensialet mer, ville gevinsten vært langt større i form av at
man kunne oppnådd flere gode resultater knyttet til velferdstjenestene som produseres.
Lederne i denne studien trekker frem koordinering og gjensidighet som faktorer som kan løse
dette i fremtiden.