Pedersen, Jeanette (2023):
Personlig egnede spesialister som løsning på barnevernets utfordringer? En dokumentanalyse av Bufdirs kompetanseutredning
Norsk barnevernsamband
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Tidsskriftsartikkel
Link to publication:
Link to review:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/3117623
Number of pages:
25
ISSN:
1891-1838
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5078
This page was last updated:
11/7 2024
State units related to this publication:
Summary:
Barnevernet opplever historiens største kompetanseløft gjennom ny barnevernsreform og
kompetansestrategi. Et av tiltakene i kompetansestrategien er vedtatt krav om mastergrad for
arbeid i barneverntjenesten fra år 2031. I denne artikkelen utforskes det hvordan problemer
knyttet til barnevernsarbeiderens kompetanse blir representert i forarbeider til
kompetansestrategien – nærmere bestemt Barne,- ungdoms- og familiedirektoratets utredning
av kompetansehevingstiltak. Hva formidler barnevernets fagdirektoratet om «problemet» med
kompetanse i kommunalt barnevern og om forventninger til barnevernsarbeideren? Med
Bacchi sin What’s the Problem Represented to Be-metode (WPR), som er en tilnærming for
dokumentanalyse, viser analysen problematiseringer knyttet til både en manglende
kjernekompetanse i barnevernet og egnethet hos kandidatene som søker seg til utdanningene.