The State Administration Database

Pedersen, Jeanette (2023):

Personlig egnede spesialister som løsning på barnevernets utfordringer? En dokumentanalyse av Bufdirs kompetanseutredning

Norsk barnevernsamband

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Tidsskriftsartikkel

Link to publication:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/3117623/Pedersen.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Link to review:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/3117623

Number of pages:

25

ISSN:

1891-1838

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5078

This page was last updated:

11/7 2024

State units related to this publication:

Summary:

Barnevernet opplever historiens største kompetanseløft gjennom ny barnevernsreform og
kompetansestrategi. Et av tiltakene i kompetansestrategien er vedtatt krav om mastergrad for
arbeid i barneverntjenesten fra år 2031. I denne artikkelen utforskes det hvordan problemer
knyttet til barnevernsarbeiderens kompetanse blir representert i forarbeider til
kompetansestrategien – nærmere bestemt Barne,- ungdoms- og familiedirektoratets utredning
av kompetansehevingstiltak. Hva formidler barnevernets fagdirektoratet om «problemet» med
kompetanse i kommunalt barnevern og om forventninger til barnevernsarbeideren? Med
Bacchi sin What’s the Problem Represented to Be-metode (WPR), som er en tilnærming for
dokumentanalyse, viser analysen problematiseringer knyttet til både en manglende
kjernekompetanse i barnevernet og egnethet hos kandidatene som søker seg til utdanningene.