The State Administration Database

Nese, Katrine (2022):

Hvordan oppleves veileder rollen i Nav? En studie fra veileders perspektiv

University of Stavanger

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to review:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/3006760

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5136

This page was last updated:

17/7 2024

State units related to this publication:

Summary:

Sammendrag
Temaet for denne studien kommer fra et engasjement rettet mot profesjonsutøveren ute i aktivt arbeidsliv. Formålet med studien er å se på hvordan Nav veiledere opplevelser veilederrollen i det daglige arbeidet sitt ved Nav-kontor. På bakgrunn av dette er følgende problemstilling utformet.
«Hvordan oppleves veilederrollen i Nav?»
- En studie fra veileders perspektiv.
For å besvare problemstilling er det gjennomført kvalitative dybdeintervjuer med 7 Nav veiledere ved et NAV-kontor i Norge. Jeg har brukt tematisk analyse i arbeidet med å analysere empirien som kommer frem av studien. Studien har en hermeneutisk vitenskapelig tilnærming.
Det teoretiske grunnlaget i oppgaven er Lipsky sin teori om bakkebyråkraten, Erving Goffman sin rolleteori og Arlie Hochschilds emosjonsteori. I tillegg til dette bruker jeg Per Isdals teori for å se på Nav veiledernes følelsesarbeid og hvordan de håndterer dette ute i aktivt arbeidsliv. Per Isdals bok, «smittet av vold» er en nyere publikasjon. Jeg ønsket å sette en nyere publikasjon opp mot resterende teori dette for å få et spenn i teorigrunnlaget mitt. Hvordan teorier som har stått seg over tid kan ses i sammenheng med en publikasjon fra nyere tid.
Funnene i studien min viser at NAV-veiledere opplever at arbeidet i forhold til registrering og dokumentering stjeler mye av tiden deres. Vider opplever de mye variasjon i veileder rollene sine. Noen mener at tittelen som veileder er godt beskrivende for arbeidet de gjør, mens andre mener at det ikke er lett å beskrive alle arbeidsoppgavene da de egentlig går ut over dette hele tiden. Følelsesmessig opplever veilederne og mye følelser. Dette i form av gode følelser når ting går bra for brukerne, men og vanskelige følelser som melder seg underveis i arbeidet. Det pekes og ut en ny veileder tradisjon i Nav som informantene forteller om, dette i form av kollegaveiledning. Noen mener at dette er en kjempegod ting for de ansatte mens noen synes at de har for lite kompetanse på området til at det skal fungere gunstig.