The State Administration Database

Anderssen, Synne (2019):

Inkludering og tilrettelegging for tidligere langtidsledige - en kvalitativ studie om samarbeidet mellom bedriften og Nav

University of Stavanger

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/2621938/Anderssen_Synne.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/2621938

Number of pages:

83

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5152

This page was last updated:

17/7 2024

State units related to this publication:

Summary:

Formål: Denne oppgaven tar for seg temaet langtidsledig og hvordan man kan legge til rette for å beholde tidligere langtidsledige i arbeid. Oppgaven ser på tilbudet Nav (Ny arbeids- og velferdsforvalting) har for bedrifter som ønsker å tilby arbeidstrening, eller ønsker å rekruttere gjennom dem, og hvordan disse tilbudene fungerer i praksis. Videre kan man ikke kun basere seg på tilbudene fra det offentlige. For at man skal lykkes med å beholde tidligere langtidsledige i arbeid må man også se på de forholdene bedriften må legge til rette.
Metode: Oppgaven baserer seg på en bedrift med hovedfokus på hvilken tiltak som blir brukt i denne bedriften, både positive og negative tiltak. Videre har jeg i tillegg valgt å ta med en informant utenfor den aktuelle bedriften. Denne informanten er daglig leder i en annen bedrift som også driver med arbeidstrening gjennom Nav. Dette har blitt gjort for å øke oppgavens validitet. Ved bruk av flere informanter, gjerne fra flere bedrifter minsker man sannsynligheten for å komme frem til ukorrekte svar.
Konklusjon: For å lykkes i prosessen må bedriften jobbe med et inkluderende arbeidsmiljø, hvor alle blir behandlet likt uansett utdanning, erfaring og kunnskap. Bedriften bør også være klar på hvordan man på best mulig måte skal legge til rette opplæringen for den enkelte kandidat. Bedriften bør legge til rette for å inkludere kandidaten i opplæringsprosessen i størst mulig grad. Lykkes bedriften med med inkluderingsprosessen får man kandidater som ser meningen med opplæringene og vet hvorfor de enkelte elementene av opplæringen er viktig. Det er også viktig for å lykkes med arbeidet at bedriften og Nav har et godt samarbeid. Hvis man ønsker at kandidatene skal trives i arbeidet er det viktig at Nav finner rette mann til rett jobb. Det at man får jobbe med noe som interesserer er med å øke motivasjonen til læring og arbeid, og øke sannsynligheten for at man blir værende i arbeid. Tilbudene Nav tilbyr bedriftene er en nødvendig faktor for å lykkes. Uten økonomisk kompensasjon hadde mange bedrifter mistet muligheten til å rekruttere gjennom Nav, og mange ville stått arbeidsledige store deler av livet.