The State Administration Database

Olsen, Andreas Schultz; Jørgensen, Marius (2013):

Organisatorisk læring i Jernbaneverket : med fokus på utbyggingsdivisjonen

University of Stavanger

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/184782/Olsen%2c%20Schultz%20Andreas%20og%20J%c3%b8rgensen%2c%20Marius.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/184782

Number of pages:

119

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5202

This page was last updated:

18/7 2024

State units related to this publication:

Summary:

Hovedformålet med denne masteroppgaven har vært å kartlegge hva som hemmer organisatorisk læring i Jernbaneverkets Utbyggingsdivisjon på bakgrunn av valgte teorier, samt fremme forslag til hvordan de kan få en mer systematisk organisatorisk læring. Et annet formål var at funnene kan brukes til å fremme høyere bevissthet og refleksjon rundt den organisatoriske læringen, og kan dermed skape et grunnlag for videre utvikling av Utbyggingsdivisjonen. I tillegg var vi åpne for å avdekke andre faktorer som kan hemme den organisatoriske læringen og oppmuntre til videre forskning på disse.
Masteroppgavens problemstilling er som følger:
”Hva hemmer organisatorisk læring i Jernbaneverkets Utbyggingsdivisjon?”
Det empiriske materialet bygger på en kvalitativ tilnærming der det ble utarbeidet en intervjuguide som dannet fundamentet for gjennomføringen av semi-strukturerte dybdeintervjuer. Utvalget bestod av ti respondenter som jobber med sikkerhet og kvalitet i Utbyggingsdivisjonen. Presentasjon og drøfting av empirien har dannet grunnlaget for å besvare problemstillingen.
I denne masteroppgaven er det avdekket at fem av seks valgte teorier er med på å hemme den organisatoriske læringen i Utbyggingsdivisjonen. På bakgrunn av tolkning av teorier og empiri, kommer det frem at mangelfull dobbeltkretslæring, interessekonflikter, Senges (2004) fire lærehemminger, en delvis sosialt konstruert struktur og kunnskapsoverføring er hemmende for den organisatoriske læringen i Utbyggingsdivisjonen. Det anbefales at Utbyggingsdivisjonen etablerer et bedre system, slik at kunnskap i divisjonen spres på et helhetlig nivå. Det anbefales også at det etterstrebes et større fokus på de bakenforliggende årsakene.