The State Administration Database

Tyskerud, Elisabeth (2013):

Hovedkontoret i DSB - en lærende organisasjon?

University of Stavanger

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/184756/Versjon%20140113.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/184756

Number of pages:

129

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5205

This page was last updated:

18/7 2024

State units related to this publication:

Summary:

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skal ha et helhetsperspektiv på sikkerhetsutfordringene i et komplekst samfunn i rask endringstakt. DSBs samfunnsoppdrag og oppgaver stiller krav til at organisasjonen er i stand til å forstå et samfunn i forandring, har høy faglig kompetanse og evne til nytenkning. Direktoratets kompetanseorganisasjon skal kjennetegnes ved høyt kvalifiserte medarbeidere som gjennom sitt arbeid bidrar til at DSB er i en kontinuerlig kompetanseutviklingsprosess. DSB har utviklet strategier for læring og kompetanseutvikling i organisasjonen, og DSB har ambisjon om å være en lærende organisasjon.
Læring i organisasjoner skjer både på individnivå og organisasjonsnivå. På individnivå får det enkelte individ ny kunnskap og ideer om hvordan ting kan gjøres bedre, og det enkelte individ analyserer sine erfaringer. Den nye kunnskapen formidles til andre i organisasjonen, og man blir kollektivt enige om å endre praksis. Organisasjonens praksis endres, og det vil den også gjøre videre, som en konsekvens av at medarbeidere i organisasjonen får ny kunnskap og erfaring. Det er en forutsetning for organisatorisk læring at individuell læring finner sted, men individuell læring er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig betingelse for at det skjer læring i organisasjoner. Organisasjonslæring handler om de prosesser som fører til kunnskap som etter hvert nedfelles i organisasjonen selv. Det er når læringsresultatet blir en del av organisasjonen på en slik måte at det blir retningsgivende for senere handlinger, at vi snakker om organisasjonslæring.
Lærende organisasjoner kjennetegnes av kontinuerlig endring gjennom læring. I lærende organisasjoner er mulighetene for læring gode, og mulighetene utnyttes av medarbeiderne. Lærende organisasjoner innhenter ny kunnskap, analyserer kunnskapen og ser hvilken relevans den nye kunnskapen har. I lærende organisasjoner overføres kunnskap raskt og effektivt gjennom hele organisasjonen. Lærende organisasjoner nyttiggjør ny kunnskap og er dyktige på å lære av egne og andres erfaringer. Lærende organisasjoner passer på at endringer skjer etter en konkret og bevisst plan, og ikke ved tilfeldigheter.
DSB er en kunnskapsorganisasjon. Det er mange og gode muligheter for læring og utvikling ved hovedkontoret i DSB, og det er opp til den enkelte medarbeider å benytte mulighetene. DSB innhenter mye kunnskap gjennom daglig arbeid, men har et forbedringspotensial når det gjelder å sammenstille og analysere kunnskapen som finnes i organisasjonen. Læringspunkter som er avdekket og dokumentert gjennom evalueringsprosesser følges ikke alltid opp på organisasjonsnivå. Å lære av erfaring er en utfordring for de fleste organisasjoner, og systematisk erfaringslæring er et forbedringspotenisal også i DSB.