Vågen, Linn Elisabeth (2012):
Mål og resultatstyring i NAV - en casestudie av målekortet
University of Stavanger
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/184644
Number of pages:
77
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5211
This page was last updated:
19/7 2024
State units related to this publication:
Summary:
Denne studien omhandler målekortet i NAV. Målekortet er et styringsverktøy basert på resultatmålinger som ble innført ved NAV-kontorene i 2010. Målekortet bygger på prinsipper fra balansert målstyring og inneholder perspektiver innenfor bruker-, medarbeider-, produksjons- og økonomiperspektivet. Formålet med studien er å undersøke i hvilken grad målekortet er tatt i bruk ved NAV-kontorene i en utvalgt kommune, samt se på hvilke faktorer som påvirker i hvilken grad målekortet brukes. Studien tar utgangspunkt i translasjonsperspektivet og kunnskapsoverføring mellom organisasjoner som teoretisk tilnærming. Målekortet blir sett på som en ide, en ide som overføres inn i en ny organisasjon og kontekst. Studien søker å avdekke hva som skjer når ideer implementeres i en organisasjon. Ved å se på målekortet som en ide vil translasjonsperspektivet kunne bidra til å avdekke om innføringen av målekortet er vellykket eller ikke. Det er valgt en kvalitativ tilnærming og studien gjennomføres ved hjelp av åpne, individuelle intervju. Studien har 15 informanter fra ledelses- og ansattnivå ved NAV-kontorene. Basert på empirien er det kartlagt data om kunnskap, bruk, holdninger og innhold i målekortet.
Studien har avdekket at målekortet ikke er helhetlig forankret ved NAV-kontorene som inngår i undersøkelsen. Målekortet ses på som et ledelsesverktøy, og det er ikke forankret blant alle ansatte i organisasjonen. Det er ikke avdekket forskjeller mellom NAV-kontorene som inngår i undersøkelsen, men det er avdekket forskjeller mellom ledere og ansatte. NAV-lederne fremstår som positive til målekortet, mens de ansatte er mer negative. Lederne beskriver at målekortet er implementert i organisasjonen, og at det brukes aktivt i driften av NAV-kontoret. Ansatte uttrykker til dels motstand mot målekortet og begrunner dette med at tallmessige målinger ikke måler kvaliteten og innholdet på arbeidet som utføres i NAV. Hvilke faktorer som påvirker bruken av målekortet er knyttet til både strukturelle-, kulturelle og ledelsesforhold. Faktorer slik som formelle strukturer og endret ledelsesstruktur, kultur, motstand og medvirkning, utgjør sammen med ledelsens rolle og translatørkompetanse alle elementer som påvirker i hvilken grad målekortet er tatt i bruk. På bakgrunn av at målekortet ikke er forankret i hele organisasjonen innebærer det en utfordring for ledelsen. Selv om målekortet er et ledelsesverktøy er ledelsen avhengig av at de ansatte tenker helhetlig og utfører de oppgaver som er besluttet ut i fra målekortet for å sikre måloppnåelse.