Bjelland, Bjørn (2009):
Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner
University of Stavanger
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/184488
Number of pages:
70
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5223
This page was last updated:
19/7 2024
State units related to this publication:
Summary:
Denne mastergradsoppgavens siktemål er å undersøke om samtidighetskonflikter mellom
arbeidsoperasjoner kan svekke beredskapen ved de regionale lufthavnene i Norge.
Bakkepersonellet (vanligvis 2 stk. på vakt) ved de regionale lufthavner har
kombinasjonsoppgaver som innebærer at personellet i løpet av samme vakt skal utføre såkalt
plasstjeneste og handlingvirksomhet (dette begrepet har utgangspunkt i det engelske uttrykket
handling som benyttes konsekvent i luftfarten og i denne oppgaven). Dette innbærer bl.a.
brøyting og preparering av rullebanen, rapportere banestatus, vinke inn fly, håndtere bagasje,
være i brann- og redningsberedskap, fylle drivstoff og klargjøre flyet/flyene før avgang. En
stor del av dette arbeidet må utføres innen 30 minutter for at ruteprogrammet skal kunne
opprettholdes.
Gantt-registrering (se vedlegg 1 og 2 for illustrasjon) kombinert med kvalitative intervjuer ble
benyttet som datainnsamlingsmetode og resultatene viser at samtidighetskonflikter kan
medføre utfordringer med å opprettholde beredskapskravene som er hjemlet i Bestemmelser
for sivil luftfart (2006).
Arbeidskategoriene plasstjeneste og handlingvirksomhet utmerker seg mht.
samtidighetskonflikter. Når det gjelder plasstjeneste er det banepreparering som oftest er kilde
til samtidighetskonflikt, mens det for handlingvirksomhet er plattformhandling og fylling av
drivstoff som utpeker seg.
Totalt utgjør plasstjeneste og handlingvirksomhet 87 % av alle samtidighetskonflikter og er
fordelt med hhv. 52 % og 35 %. I Lofoten og Ofoten er det en overrepresentasjon av
samtidighet knyttet til handlingvirksomhet, mens plasstjeneste utgjør en overvekt i Helgeland
og Namdalen etterfulgt av Sør-Norge og Finnmark.
Resultatene antyder at samtidighetskonflikter kan skape utfordringer i forhold til
opprettholdelse av pålagt beredskap. Når flere arbeidsoperasjoner i prinsippet skal utføres
samtidig kan dette medføre at personellet ikke rekker å oppholde seg i umiddelbar nærhet til
utrykningsgarasjene/kjøretøyene (for eksempel ved brøyting før landing/etter avgang). Dette
korresponderer også med intervjudata som viser at enkelte lufthavner har utviklet en
pragmatisk og tidvis ureglementert arbeidspraksis for å opprettholde regularitet og
produksjon.