Olsen, Øystein Sexe (2021):
Lederutvikling i Forsvaret. En leders påvirkning på unge spesialister
Nord universitet
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/3135700
Number of pages:
79
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5232
This page was last updated:
19/7 2024
State units related to this publication:
Summary:
Studiet tar for seg en mellomleders møte med unge nyansatte i Luftforsvaret og deres
beretninger rundt forventninger og hva som blir viktig for å skape mestring, tilhørighet og
utvikling. Hvilken betydning har en leders påvirkning på unge spesialisters utvikling og
motivasjon, er oppgavens problemstilling. Og gjennom tre forskningsspørsmål skal jeg søke
svar på hvilke forventninger de hadde ved sin oppstart i Luftforsvaret, hva de opplever som
stimulerende i tjenesten, og ikke minst; hva blir viktig for lederen i møte med denne nye
generasjonen? Oppgavens konklusjon baserer seg på kvalitative intervjuer av utvalget som
utgjør ansatte i alderen 20 til 25 år. Metoden jeg har valgt for oppgaven er en fenomenologisk
studie av utvalgets virkelighetsoppfatning. Gjennom fremgangsmåten Grounded Theory
legges det opp til å kunne trekke inn teori som viser seg å bli relevant for å bidra til å forklare
funnene. Deres bilde på virkeligheten gir gode forutsetninger for ledere å forstå denne nye
fremadstormende generasjonen som kan late til å være allergisk mot å sitte stille, eller føle at
de ikke er i bevegelse. I intervjuene ble jeg tatt med på den ansattes spennende reise fra han
og hun startet sin tjeneste, og frem til i dag. Det er gledelig å høre deres beretninger rundt hva
de fant motiverende og verdifullt i tjenesten. Det er vanskelig å ikke la seg sjarmere rundt
deres fortellinger om oppstarten, hvilke relasjoner de bygget til de rundt seg, og i noen
tilfeller hvor tilfeldig deres reise har vært. Gjennom kvalitative intervjuer gir funnene i
kombinasjon med oppgavens teoretiske rammeverk gode verktøy for lederen i møte med disse
unge menneskene. Oppgaven gir også et bilde på hvordan det er for lederen å skulle møte alle
deres forventninger og ambisjoner, og studiet blir i så måte for den unge leser en god
realitetsorientering og et perspektiv fra en leders hverdag. Oppgavens resultat gir et godt og
ekte bilde på hva relasjon og tillit kan bety for den enkelte. Mestring og en følelse om
anerkjennelse skaper motivasjon og tilhørighet, og kjedsomhet skaper en frykt for å sitte
stille. Kanskje det mest gledelige resultatet er å se hvordan man søker å etterlikne egenskaper
som deres gode ledere har hatt eller har. Ikke bare skaper vi dyktige ansatte og medarbeidere,
men her finner vi også grobunn for potensielt fremtidige ledere. Jeg forventer, og håper
oppgaven i noen grad kan provosere den enkelte for å skape refleksjon og diskusjoner rundt
egen rolle som leder, instruktør eller fremtidig leder.