The State Administration Database

Herfjord, Beathe Monstad; Bretun, Anita Finserås (2023):

Kombinerte stillinger innen sykepleie mellom St.Olavs hospital HF og Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU - «ingen er leder for hele meg»

Nord universitet

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/3097467/HerfjordBretun.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/3097467

Number of pages:

110

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5243

This page was last updated:

19/7 2024

State units related to this publication:

Summary:

Kombinerte stillinger mellom utdanningsinstitusjoner og spesialisthelsetjenesten er opprettet
for å bedre samarbeidet rundt utdanning av sykepleiere. Denne masteroppgaven er et
enkeltcasestudie med flere analyseenheter der vi ser på hvordan det for sykepleiere oppleves å
stå i et kombinert ansettelsesforhold i akademia ved NTNU og i klinikk ved St. Olavs
Hospital. De er i kombinert stilling ansatt i en gjensidig avhengig ansettelse under to likestilte
ledere med 50% stilling i hver organisasjon. Intensjonen med disse stillingene er å styrke
samarbeidet mellom utdanningsinstitusjon og helsetjenesten og bygge et fagmiljø sammen.
Dette samarbeidet skal bidra til blant annet å sikre god kvalitet på pasientbehandling,
forskning, innovasjon og utdanning.
Vi har gjennom et kvalitativt design undersøkt hvordan de ansatte opplever å stå i disse
kombinerte stillingene. Vi har sett på hvilken støtte og struktur som skal til for å gjøre dette til
attraktive stillinger som den ansatte ønsker å stå i over tid. For å belyse dette har vi i løpet av
høsten 2022 gjennomført ti semistrukturerte intervjuer av ansatte i kombinerte stillinger og
deres ledere i begge organisasjonene. Studien er samfunnsvitenskapelig, og kan plasseres i
den vitenskapelige tradisjonen fenomenologi. Gjennom bruk av induktiv metode, har
innhentet datamateriale vært styrende for valg av teori og videre innhold i oppgaven.
Studiets funn viser at det er lite samarbeid om disse stillingene ut over ansettelsesprosessen.
De ansatte står bokstavelig talt med «en fot i hver leir» og med en opplevelse av at «ingen er
leder for hele meg». De ansatte bruker mye av sin tid på koordinering av oppgaver og avklare
forventninger rundt tilstedeværelse i organisasjonene. Dette går ut over handlingsrommet de
har for å kunne bidra til kunnskapsutveksling på tvers av organisasjonene. Det bidrar også til
dårlig samvittighet for at de ikke leverer på forventningene. Samtidig får de heller ikke
benyttet sin kompetanse fult ut, og dette påvirker deres opplevelse av mestring knyttet til den
kombinerte ansettelsen. Våre funn viser at det også for lederne er utfordringer knyttet til det å
lede en ansatt sammen med en likestilt leder. Lederstøtten bør derfor også avklares slik at de
sammen kan gi den ansatte helhetlig ledelse og jobbe mot et felles mål for størst mulig
kompetanseutveksling. Våre funn underbygger viktigheten av godt samarbeid på flere nivåer i
to så store organisasjoner for å få dette til å fungere. Våre funn viser også hvor stor betydning
et tydelig avklart og forankret mål er for både leder og den ansatte
Våre funn har vært styrende for valgt teori innen ledelse, samarbeid og kompetanse/mestring.
Kombinerte ansettelser er noe som benyttes ved flere kliniske utdanninger rundt om i landet.
Vår studie tilfører empiri knyttet til denne spesifikke fordelingen 50/50 ansettelse i to
organisasjoner. Våre funn viser mange fellestrekk med andre fordelingsbrøker, og kan derfor
ha overføringsverdi til andre kliniske utdanningsinstitusjoner og sykehus. Vi håper også å ha
bidratt med å sette fokus på et tema som blir viktig i fremtiden. De to institusjonene er
gjensidig avhengig av å samarbeide for å løse det felles samfunnsoppdraget å utdanne
sykepleiere.