The State Administration Database

Nyberg, Eirik (2017):

Hvordan ytterligere effektivisere saksbehandlingen i Forbrukerrådet?

Nord universitet

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/2491651/Nyberg.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/2491651

Number of pages:

177

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5280

This page was last updated:

25/7 2024

State units related to this publication:

Summary:

Denne oppgaven ble skrevet under en omstillingsprosess der Forbrukerrådets regionskontorer
ble sammenslått fra ti til tre enheter. Jeg vil i oppgaven redegjøre for endel av de grep
kontorene har gjort de senere år innenfor arbeidsmetodikk. Gjennom slik synliggjøring av
beste praksis, og gjennom drøfting av andre mulige tiltak, er formålet med oppgaven å gi mitt
bidrag til ytterligere økt effektivitet i saksbehandlingen.
Undertegnede har inntil vinteren 2017 selv jobbet i Forbrukerrådet, som ansvarlig for et av
disse kontorene.
Jeg vil i denne oppgaven drøfte Forbrukerrådets metodikk for saksbehandling av klagesaker.
For å begrense volumet noe gjøres en del avgrensinger underveis. Blant annet ved at det
fokuseres på grep og fallgruver med størst forventet effekt, fremfor en rekke mindre tiltak.
Denne oppgaven er formulert i nåtid, og som om tidspunktet er våren 2017, før omstillingen
trådde i kraft. Dette for å unngå å forstyrre leseren gjennom å blande fortid og nåtid unødig.
Fokus er selve arbeidsmetodikken, og de konkrete tidspunkt er av underordnet betydning.
Forbrukerrådet behandler tvister knyttet til kjøp og salg av varer og tjenester. Både tvister
mellom private, og mellom næringsdrivende og privat. Enkelte saksområder faller likevel
utenfor Forbrukerrådets myndighetsområde, men dette er mer unntak enn regelen og blir i
liten grad berørt i denne oppgaven.