The State Administration Database

Kosmo, Svein (2017):

Læring i ekstrem kontekst. Hva lærte UDI av flyktningkrisen høsten 2015?

Nord universitet

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/2462378/Kosmo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/2462378

Number of pages:

74

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5282

This page was last updated:

25/7 2024

State units related to this publication:

Summary:

Studien er en mastebesvarelse ved Nord Universitet. Den er utarbeidet av student Svein
Kosmo som avslutning på et 3-årig samlingsbasert MBA-studium. Problemstilling er som
følger:
”Hva var UDIs viktigste lærdom i forhold til samhandling i situasjonen på Storskog høsten
2015, og hvordan er den implementert?”
Studien er avgrenset til en analyse av læringspunkter i samspillet mellom
Utlendingsdirektoratet (UDI), Politiet og Sør-Varanger kommune i forbindelse med
masseankomstene over Storskog grensepasseringssted høsten 2015. Formålet er å belyse
sammenhengen mellom læring i en offentlig etat (UDI) og hvordan erfaringene omdannes til
konkrete tiltak i dens organisasjon.
Jeg har gjennomført intervjuer med totalt 6 personer fra henholdsvis UDI, Politidirektoratet,
Politiets Utlendingsenhet og Sør-Varanger kommune. Alle er valgt ut fra deres roller både i
forhold til utviklingen av situasjonen på Storskog, men også i forhold til hvordan lærdommen
bearbeides og eventuelt implementeres i UDIs reviderte rutiner og handlingsmønstre. I tillegg
ligger 4 evalueringsrapporter fra deltakende etater til grunn for analysen.
Studien konkluderer med at siden læringssyklusen teoretisk sett må gjennomføres før læring
kan sies å ha blitt oppnådd, så kan effekten av læringen sies å ha vært delvis oppnådd.
Herunder har UDI som helhet har ikke blitt øvet, noe som svekker tilliten til at
organisasjonene er bedre i stand til å møte nye kriser. Forøvrig er både problemstillingen og
forskningsspørsmålet besvart. De mest fremtredende barrierene for læring er henholdsvis
høye leveransekrav som presser organisasjonen slik at læringsprosessen må vike, samt
forestillingen om at krisen kan skje igjen, men mest sannsynlig i en annen form