Kvarum, Marit (2016):
Luftfartstilsynets strategiarbeid 2014-2018. Hvordan oppfatter ansatte målene?
Nord universitet
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/2414282/Kvarum.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Link to review:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/2414282
Number of pages:
75
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5287
This page was last updated:
25/7 2024
State units related to this publication:
Summary:
Luftfartstilsynet er et forvaltningsorgan underlagt Samferdselsdepartementet med
myndighetsansvar innenfor norsk sivil luftfart. Luftfartstilsynets hovedoppgave er å bidra til økt
sikkerhet i all norsk sivil luftfart. Luftfartstilsynets kjerneoppgave er adgangskontroll,
virksomhetstilsyn, regelverksutvikling og informasjonsvirksomhet.
I 2014 startet Luftfartstilsynet et strategiarbeid som vil vare fram til 2018. Målet er å innrette
tilsynet på en slik måte at det i framtiden kan løse oppdraget sitt effektivt og med tydeligere fokus
på prioriterte oppgaver.
I kjølvannet av reformbølgen New Public Management har mål- og resultatstyring blitt stadig
viktigere i offentlig sektor. Hensikten med dette styringsverktøyet er blant annet å få til en sterkere
operasjonalisering av mål. I offentlig sektor sees målene ofte på som mer komplekse enn i privat
sektor.
En forutsetning for at organisasjonene skal lykkes i dette arbeidet er at ansatte forstår målene likt.
Det er også tema for denne oppgaven, der strategiarbeidet i Luftfartstilsynet er valgt som case.
Problemstillingen som er valgt for oppgaven er: Hvordan oppfatter ansatte i Luftfartstilsynet
målene i strategiarbeidet?
Oppgaven er i hovedsak basert på åtte intervjuer, i tillegg sekundære kilder som offentlige
dokumenter og faglitteratur.
Som hjelpemidler til å forklare problemstillingen er det valgt to hovedperspektiv: Det
instrumentelle perspektivet og det institusjonelle perspektivet med undervarianter. Mange av
funnene støtter opp om det instrumentelle perspektivet, og da særlig forestillingen om begrenset
rasjonalitet. Dette perspektivet kan likevel ikke alene forklare funnene. Kulturperspektivet og
myteperspektivet har derfor gitt viktige suppleringer.
Funnene som er gjort tyder blant annet på at den spesialiserte organisasjonsstrukturen i
Luftfartstilsynet kan være en viktig årsak til at en finner ulik forståelse av målene mellom ledelse
og øvrige ansatte. En annen grunn til det samme kan være uklare mål.
Oppgaven viser viktigheten av å gjøre en grundig intern prosess når målsettinger skal formuleres
og etableres. Det er videre viktig å formulere klare mål, som ikke tillater måltvetydighet. I tillegg
bør en vurdere om organisasjonsstrukturen er hensiktsmessig for å få til en felles målforståelse.