Lund, Trine; Jørgensen, Kristin Flakstad (2014):
Implementering av krav til kommersialisering av forskningsresultater ved Universitetet i Tromsø : PhD-kandidatenes holdninger og opplevelse av støtte i forbindelse med kommersialisering av forskningsresultater
Universitetet i Nordland
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/221107
Number of pages:
172
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5299
This page was last updated:
25/7 2024
State units related to this publication:
Summary:
BAKGRUNN: Kommersialisering av forskningsresultater er gjennom Lov om universiteter og
høyskoler nedfelt som et krav som gjelder for alle utdanningsinstitusjoner underlagt loven.
Kravet om kommersialisering innebærer et ansvar for ikke bare å frembringe kunnskap, men
også bidra til at kunnskapen anvendes i samfunnet.
Forskningslitteraturen peker på holdninger hos de ansatte, samt deres opplevelse av støtte fra
omgivelsene som to sentrale forhold som er viktig for at universitetene skal lykkes med
kommersialisering av forskningsresultat. PhD kandidatene ved UiT er en viktig gruppe
ansatte som utfører en vesentlig del av forskningen, samtidig er de en del av fremtidens
akademikere. Vår undersøkelse fokuserer derfor på PhD kandidatenes holdninger og deres
opplevde støtte i sine omgivelser for disse aktivitetene.
Gjennom dokumentanalyse av Universitetet i Tromsø sine strategiske planer og en
spørreundersøkelse rettet mot 715 PhD-kandidater ved UiT, undersøker vi i hvilken grad
Universitetet i Tromsø lykkes med å implementere kommersialisering av forskningsresultater
i egen organisasjon.
FUNN: Dokumentanalysen viser at Universitetet i Tromsø gjennom sitt strategiske planverk
synliggjør en rekke relevante forhold for å lykkes med kommersialisering av
forskningsresultater. Spørreundersøkelsen viser også at Universitetet i Tromsø har mange
gode forutsetninger for å lykkes. PhD-kandidatene (170 respondenter) ved Universitetet i
Tromsø har positive holdninger til kommersialisering av forskningsresultat. I tillegg viser de
interesse og vilje til slike aktiviteter. Derimot kartlegger vi at PhD-kandidatene har manglende
tiltro til egen kompetanse vedrørende kommersialisering av forskningsresultater, samt at ikke
opplever å ha tilstrekkelig mulighet til å kombinere forskning og kommersialisering. I tillegg
finner vi at en urovekkende stor andel av respondentene ikke har formening om universitetet
er støttende eller ikke til disse aktivitetene. Resultatene fra vår undersøkelse avdekker i tillegg
at informasjon har signifikant sammenheng med holdninger og opplevd støtte for
kommersialisering av forskningsresultat.
KONKLUSJON: Vår konklusjon er at Universitetet i Tromsø ikke har lykkes i
informasjonsarbeidet sitt når det gjelder kommersialisering av forskning. Universitetet har
heller ikke evnet å utnytte det potensialet som ligger i organisasjonen i forhold til å bygge og
synliggjøre støttefunksjoner for kommersialisering av forskning. Her viser dokumentanalysen
gode intensjoner som spørreundersøkelsen avdekker at de ikke evner å iverksette. Videre
mener vi at Universitetet ikke i høy nok grad har lykkes med å bygge tilstrekkelig kompetanse
om emnet på relevante nivåer i organisasjonen. En annen begrensende faktor for å oppnå gode
holdninger og opplevd støtte i organisasjonen er mangel på mobilitets- og
samarbeidsordninger for PhD-kandidatene.
TILTAK: Til slutt i utredningen foreslår vi noen tiltak for Universitetet i Tromsø som vi mener
vil ha positiv effekt på arbeidet med kommersialisering av forskningsresultater. Dette
inkluderer å vurdere intern informasjonsflyt om temaet, deriblant valg av informasjonskanaler
og tilrettelegging av informasjon til utvalgte målgrupper. Universitetet i Tromsø bør fokusere
på å synliggjøre støttefunksjoner for ledere på de laveste organisatoriske nivåene. Vi anbefaler
i tillegg at Universitetet undersøker muligheten til å lage mål- og resultatkrav på
forskningsgruppenivå i stedet for på individnivå. Vi mener at det også er viktig at UiT
etablerer et obligatorisk PhD-program som skal ta for seg kommersialisering av
forskningsresultater, hva kommersialisering innebærer og hvilken kompetanse som er
nødvendig. Mobilitets- og samarbeidsordningene er viktig for kommersialiseringsprosessen
og bør prioriteres også under PhD-utdanningen.
VIDERE STUDIER: Avslutningsvis peker vi på noen forhold som vi mener kan være
interessant å se nærmere på i videre undersøkelser. Dette inkluderer å se nærmere på institutt
og forskningsgruppe-nivåene. Videre mener vi det ville være interessant å finne ut av hvordan
Universitetet i Tromsø kan posisjonere seg i forhold til kommersialiseringsaktiviteter i egen
region med de forutsetninger som rår her