Hvilke utfordringer er forbundet med å motivere ansatte i NAV-kontorene gjennom mål- og resultatstyring?

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Sten, Asle

Year
2012

Publisher
Universitetet i Nordland

Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/140525/Sten_Asle.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/140525

Number of pages:
71

Language of publication:
Norsk

Country of publication:
Norge

NSD-reference:
5307

This page was last updated:
2024-07-25 14:14:10.343981


State units related to this publication

Summary
Tema for oppgaven er mål- og resultatstyring, et fagområde det er gjort omfattende forskning på gjennom flere tiår. Det er imidlertid begrenset med tverrfaglig forskning på sammenhengen mellom mål- og resultatstyring og motivasjon.
Formålet med denne masteroppgaven har vært å studere hvilke utfordringer som er forbundet med å motivere ansatte gjennom dette styringsverktøyet. Mål- og resultatstyring består av tre elementer. Første element er å utarbeide mål, andre element å rapportere resultater og tredje element er belønning eller straff på bakgrunn av resultatoppnåelsen. I hvilken grad kan de ulike elementene virke motiverende på ansatte?
Studiet er knyttet til en undersøkelse av hvilke utfordringer som er forbundet med å motivere ansatte i NAV-kontorene gjennom mål- og resultatstyring. Funnene fra oppgaven er at ansatte kan bli motivert hvis systemet underbygger deres indre motivasjon. Belønning og straff som motivasjonsfaktor bør man imidlertid bruke med varsomhet.