Hovland, Kari Ann (2012):
Erfaringslæring i Luftforsvaret : hvilke faktorer fremmer, og hvilke faktorer hemmer erfaringslæring i Luftforsvarets hverdag?
Universitetet i Nordland
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/140509
Number of pages:
92
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5308
This page was last updated:
25/7 2024
State units related to this publication:
Summary:
Tema for min oppgave er erfaringslæring i Luftforsvaret. Min hensikt med oppgaven er å
belyse problemstillingen: Hvilke faktorer fremmer, og hvilke faktorer hemmer erfaringslæring
i Luftforsvarets hverdag?
Oppgaven har et casedesign, og jeg har belyst problemstillingen i lys av erfaringslæringen
etter krisehåndteringen av ulykken med C-130J ved Kebnekaise 15. mars 2012. Jeg har sett
på hvordan erfaringene fra håndteringen av ulykken samles inn, hvordan de bearbeides,
hvordan de videreformidles og hvordan de brukes. Mitt teoretiske utgangspunkt har vært
innenfor strategisk kompetanse ledelse , konkretisert ned til erfaringslæring i en
organisasjonsmessig kontekst. Jeg utviklet en modell for å illustrere erfaringslæring som
syklisk prosess foregår og sammenhengen mellom erfaringslæring på individ- og
organisasjonsnivå hvordan. Før jeg samlet inn empiri, forhåndsdefinerte jeg de fire faktorene
individet, Luftforsvarets organisasjonsstruktur, Luftforsvarets organisasjonskultur og
motstand mot endring og gjorde rede for dem under teori kapitelet. Min hensikt var å drøfte de
fire faktorene opp mot problemstillingen, for å belyse hvordan de enten hemmer eller
fremmer erfaringslæring i Luftforsvaret.
Etter at jeg hadde samlet inn empiri, så jeg at det var nødvendig å justere min modell for
erfaringslæring. Empirien ble presentert iht den justerte modellen som visualiserer
erfaringslæringsprosessen i tre faser: individets erfaringer, kompetanseoverføring til andre og
utvikling og bruk av ny plan.
Mine funn viser at i første og andre fase er alle faktorene med å påvirker erfaringslæringen,
dog har motstand mot endring veldig liten påvirkning på erfaringslæringen. I tredje fase viser
mine funn at det bare er faktorene individet og Luftforsvarets organisasjonsstruktur som
påvirker erfaringslæringen.