The State Administration Database

Andreassen, Unn-Tove (2009):

Vinden står i døra, hvordan du enn snur huset : om synkende skatteinngang i Tromsø kommune, i forhold til sammenlignbare kommuner

Høgskolen i Bodø

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/140690/Andreassen_Unn_Tove.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/140690

Number of pages:

113

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5342

This page was last updated:

31/7 2024

State units related to this publication:

Summary:

Inntektsstyring i kommunal sektor er ikke et hverdagslig begrep å bruke. Størstedelen av
inntektene som kommunene mottar skjer gjennom en inntektsfordelingsmodell ved direkte
overføringer fra staten til kommunen.
Kommunenes muligheter til selv å på påvirke inntektsinngangen anses å være begrenset.
Inntektsfordelingsmodellen tar utgangspunkt i den kommunale skatteinngangen og
befol1rningssammensetning som resultere i fordelingstall på skatt. Fordelingstallet bestemmer
igjen overføringene tilbake til kommunen.
Statistiske tall viser at Tromsø kommune har både økende og sviktende skatteinngang i årene
2003-2007:
I. Tromsø kommune har en økende skatteinngang i utlignet skatt
IL Tromsø kommune har en økende skatteinngang i skatt på formue
III. Tromsø kommune har en sviktende skatteinngang i skatt på inntekter
I forhold til de sammenlignbare kommuner er det kun Bodø som viser samme tendens når det
gjelder regnskapsført sammenlagt skatt på inntekt og formue i 2007 (jfr. tall fra kemnere). Denne
konklusjonen er ikke sammenfallende med de samme skattetall i KS tabell. Samtlige har samme
synkende skatteinngang fra 2005 til 2006, jfr. tabell 7, s. 67 , men kun Tromsø og Bodø
kommuner opplever en sviktende skatteinngang i 2007. Hvis vi tar utgangspunkt i tabellen fra
KS er det kun Fredrikstad kommune som har sviktende skatteinngang på sammenlagt inntekt og
formue, jfr. tabell 6, s. 66.
Samtlige kommuner opplever økende skatteingang i forbindelse med utlignet skatt i perioden
2003-2007.
Kristiansand kOlTIlTIUne har sviktende skatteinngang på regnskapsført formueskatt i perioden
2006-2007.
Tromsø, Bodø og Fredrikstad kommuner har en sviktende skatteingang på formue i perioden
2005-2007. De øvrige kommuner viser også den samme sviktende skatteinngangen fra 2005-
2006, men opplever en økende skatteingang i 2007.
Den forventningen som har bygd seg opp gjennom studier av statistikker vedrørende
befolkningsøkning, sammensetning og sysselsetning indikerer for samtlige kommuner en økning
i skatteinngangen. Denne forventningen forsterkes etter studier av statistikker på gjennomsnittlig
bruttoinntekt, alminnelig inntekt, inntekt på formue og gjeldsbyrde per innbygger. Den
forventningen innfries kun av utlignet skattetall jamfør tabell fra kemnere, men ikke på øvrige
skatteinnganger på formue og inntekt.
Kommunene har mulighet til å påvirke sin egen skatteinngang gjennom stimulering av
næringslivet, arbeidsgiverkontroll og forbedret skattemoral.