Bergmann, Elin; Ha, Gia An (2023):
Smidig organisering i offentlig sektor med sterkt kontrollerte retningslinjer og krav : Et kvalitativt casestudie om smidig organisering i Politiets IT-enhet
Norges Handelshøyskole
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/handle/11250/3130678
Number of pages:
1012
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5383
This page was last updated:
1/8 2024
State units related to this publication:
Summary:
Casestudiet undersøker hvordan offentlige virksomheter som opererer under sterkt
kontrollerte retningslinjer og krav kan innføre smidig organisering. Å legge til rette for
tverrfaglig samarbeid, fleksibilitet, og kontinuerlig og effektiv utvikling på tvers av
kompetanseområder i virksomheten omtales gjerne som smidig organisering, og har vunnet
popularitet som en tilnærming på tvers av sektorer og bransjer. Eksisterende forskning på
smidig organisering er i stor grad basert på virksomheter i privat sektor. Vi vil derfor se
nærmere på om og hvordan sterkt regulerte virksomheter, for eksempel i offentlig sektor, kan
innføre smidig organisering. Dataen er innsamlet gjennom et casestudie i form av
semistrukturerte intervjuer med ansatte i Politiets IT- enhet (PIT).
Studiet viser at selv sterkt regulerte offentlige virksomheter kan transformeres til smidige
organisasjoner, preget av autonome og tverrfaglige kompetanseteam med klare mål for
produktutvikling. Studiet beskriver hvordan PIT har innført en smidig organisering, og
identifiserer suksessfaktorer som ligger til grunn for den vellykkede organiseringen.
Suksessfaktorene inkluderer å (1) ha god forankring og støtte fra toppen av virksomheten, (2)
inkorporere fleksibilitet i organisasjonsstrukturen, (3) rekruttere nye ansatte med en smidig
tankegang, i tillegg til å (4) gi teamene tilstrekkelig autonomi gjennom utformingen av klare
mål og retning, etablere psykologisk trygghet, og vektlegge ledere med tydelig
rolleforståelse. Innføring av smidig organisering fører til økt endringskapasitet, større evne til
å møte reelle kundebehov, økt innovasjonsevne og samarbeid, i tillegg til økt fart og flyt på
leveranser og kompetanse på tvers av virksomheten. I tillegg til de positive resultatene,
belyser studiet kortsiktige omstillingsutfordringer og mer langsiktige utfordringer knyttet til
avhengigheter som gjør seg gjeldene ved innføringen av smidig organisering. Felles for de
kortsiktige omstillingsutfordringene i PIT er at de primært er av kognitiv art, og grunner i
vanskeligheter knyttet til forståelse, tenkemåte og endringsvillighet hos den enkelte ansatte.
Langsiktige avhengigheter kan begrense den fulle nytten av den smidige organiseringen.
Casestudiet har som formål å bidra med verdifull innsikt til politiet, men også til andre
virksomheter med strengt kontrollerte retningslinjer og krav som ønsker å innføre smidig
organisering.