Knap, Christian Magnus; Berg, Sindre Kumle (2016):
Regulering av grossistmarkedet for mobiltelefoni : en vurdering av forpliktelsene Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet har pålagt Telenor
Norges Handelshøyskole
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/handle/11250/2382796
Number of pages:
109
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5412
This page was last updated:
1/8 2024
State units related to this publication:
Summary:
Utredningen problematiserer Nasjonal Kommunikasjonsmyndighets (Nkom) foreslåtte
regulering av grossistmarkedet for mobiltelefoni. Med utgangspunkt i gjeldende
markedsforhold og relevant teori belyses det hvorvidt reguleringen er hensiktsmessig
utformet, samt hvordan reguleringen bidrar til oppnåelse av lovverkets overordnede mål.
Telenor er pålagt flere krav i markedsreguleringen fra Nkom, da de er vurdert til å ha stor
markedsmakt. I den foreslåtte reguleringen er marginskvistester og regnskapsmessig skille
blant disse kravene. Utformingen av disse virkemidlene vil i oppgaven vurderes hver for seg,
ut i fra teorien på området. Oppgaven vil vurdere hvordan disse virker som kontrollformål til
lovgivningens krav om ikke-diskriminering av Telenors tilgangskjøpere. Gjennomgangen av
marginskvistest vurderer forhold som stordrifts- og samdriftsfordeler, søk- og byttekostnader,
samt justering av tilgangspriser og priser i sluttbrukerleddet. For både marginskvistester og
regnskapsmessig skille vil forbedringsforslag, som kan gjøre virkemidlene mer effektive
presenteres.
Analysen av marginskvistest og regnskapsmessig skille indikerer for det første at begge
virkemidlene kan utbedres. Videre konkluderes det med at regnskapsmessig skille alene kan
være tilstrekkelig for å kontrollere kravet om ikke-diskriminering, under gitte betingelser.
Utredningen drøfter også hvordan reguleringen påvirker lovgivningens tvetydige mål om å
både oppnå bærekraftig konkurranse og gi incentiver til investeringer og innovasjon. For å
oppnå et velfungerende marked som ikke behøver regulering, må Nkom gjøre en avveining
mellom statisk og dynamisk effektivitet i markedet. Nkom ønsker å stimulere til utbygging av
et tredje telenett, og dette problematiseres i forbindelse med den tvetydige mål, og hvordan
det er i konflikt med effektiv ressursbruk.
Det konkluderes til disse to delene med at utbyggingen av et tredje nett kan legge til rette for
bærekraftig konkurranse i grossistmarkedet, samtidig som det er i konflikt med målet om
effektiv ressursutnyttelse.