Boge, Hanne; Hübert, Mathea Grønseth (2016):
Effekter og valg av respons ved teknologiske sjokk : en studie om hvordan Posten Norge AS ble rammet av, og responderte da brevvolumene begynte å avta ved årtusenskiftet
Norges Handelshøyskole
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/handle/11250/2432176
Number of pages:
125
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5416
This page was last updated:
2/8 2024
State units related to this publication:
Summary:
Hensikten med denne masterutredningen har vært å analysere hvordan Posten ble rammet av,
og responderte på det teknologiske sjokket som inntraff ved årtusenskiftet. Utredningen
inngår som et delprosjekt for S T O P, som forsker på prestasjonsforskjeller mellom
bedrifter. Vi har ønsket å avdekke hva som lå til grunn for Postens beslutninger og
endringer, som fulgte i perioden etter kjernevirksomheten ble truet av sjokket.
Direkte og indirekte responderte Posten i all hovedsak med to store og omfattende
endringsprosesser, samt flere mindre. Posten reposisjonerte seg innen markedet for salgs- og
ekspedisjonstjenester, og sparte med det flere milliarder kroner i kostnader. Samtidig som
Posten gjennomgikk denne omstruktureringen av kjernevirksomheten, startet selskapet en
omfattende ekspansjonsprosess innenfor logistikksegmentet i Norden. Inntektene til Posten
generert fra logistikksegmentet vokste med omlag 350% i de syv årene som fulgte etter
sjokket inntraff.
Posten tok fatt på endringsprosessene på 2000-tallet ved å fokusere på selskapets styrker.
Underveis har de lyttet til tilbakemeldinger fra omgivelsene, og endret sine strategier der
etter. Posten har hele veien hatt klare og tydelige rutiner for endring og oppfølging av
ansatte, samtidig som konsernet har bygget et helt unikt forhold mellom de ansatte og
ledelsen i selskapet. Gjennom fokus på de overnevnte faktorer, har Posten klart å
gjennomføre en av de mest omfattende omstillings- og nedbemanningsprosessene i norsk
næringsliv, noen sinne.
Med utgangspunkt i teori om ressurser, aktiviteter, teknologiske sjokk og endring har vi
forsøkt å forstå hva som forklarer og rasjonaliserer Postens respons på det teknologiske
sjokket. Basert på studien vi har gjort, har vi bygget et forretningscase, som forhåpentligvis
skal kunne brukes i undervisningssammenheng senere. Caset er bygget basert på et virkelig
eksempel, og vår intensjon er at det åpner for anvendelse av fagteori og dypere innsikt i et
tema som er like aktuelt idag, som det var den gang da dette skjedde.