Ruud, Matz (2015):
Fusjonen av Statoil og Hydro sin olje- og gassvirksomhet: hvordan kommuniserer ulike grupper i en organisasjon gjennom media i konfliktfylte endringsprosesser?
Norges Handelshøyskole
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/handle/11250/2383656
Number of pages:
96
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5421
This page was last updated:
2/8 2024
State units related to this publication:
Summary:
Denne utredningen tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål:
Hvordan kommuniserer ulike grupper i en organisasjon gjennom media i
konfliktfylte endringsprosesser?
Gjennom et dokumentstudie av konflikten som utspant seg mellom ledelsen og
de ansatte i Statoil høsten 2010 er analysen gjennomført med diskursteori som
rammeverk.
Utredningen illustrerer at de ulike gruppene i en organisasjon kjemper for
hegemoni innen diskursene som oppstår i den offentlige kommunikasjonen i
media. Videre viser utredningen at denne kommunikasjonen kompliseres når det
oppstår ett eller flere tolkningsledd mellom partene.
Diskursene som partene trekker på varierer avhengig av faktorer som
beslutningsmyndighet og om parten er i en forsvars- eller angrepsposisjon. Et
viktig språklig virkemiddel er bruken av metaforer og bruken av dette og andre
språklige virkemidler er størst blant parten med lav beslutningsmyndighet.
Denne parten vil også ha størst insentiver for å endre kommunikasjonskanal(er)
for kompensere for sin manglende utøvende makt.
Et sentralt funn i oppgaven er at organisert og koordinert kommunikasjon øker
evnen til påvirkning under konflikter i endringsprosesser.