Fusjonen av Statoil og Hydro sin olje- og gassvirksomhet: hvordan kommuniserer ulike grupper i en organisasjon gjennom media i konfliktfylte endringsprosesser?

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Ruud, Matz

Year
2015

Publisher
Norges Handelshøyskole

Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:
https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/bitstream/handle/11250/2383656/masterthesis.PDF?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:
https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/handle/11250/2383656

Number of pages:
96

Language of publication:
Norsk

Country of publication:
Norge

NSD-reference:
5421

This page was last updated:
2024-08-02 08:56:04.485985


State units related to this publication

Summary
Denne utredningen tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål:
Hvordan kommuniserer ulike grupper i en organisasjon gjennom media i
konfliktfylte endringsprosesser?
Gjennom et dokumentstudie av konflikten som utspant seg mellom ledelsen og
de ansatte i Statoil høsten 2010 er analysen gjennomført med diskursteori som
rammeverk.
Utredningen illustrerer at de ulike gruppene i en organisasjon kjemper for
hegemoni innen diskursene som oppstår i den offentlige kommunikasjonen i
media. Videre viser utredningen at denne kommunikasjonen kompliseres når det
oppstår ett eller flere tolkningsledd mellom partene.
Diskursene som partene trekker på varierer avhengig av faktorer som
beslutningsmyndighet og om parten er i en forsvars- eller angrepsposisjon. Et
viktig språklig virkemiddel er bruken av metaforer og bruken av dette og andre
språklige virkemidler er størst blant parten med lav beslutningsmyndighet.
Denne parten vil også ha størst insentiver for å endre kommunikasjonskanal(er)
for kompensere for sin manglende utøvende makt.
Et sentralt funn i oppgaven er at organisert og koordinert kommunikasjon øker
evnen til påvirkning under konflikter i endringsprosesser.