The State Administration Database

Mong, Marit (2016):

"Full fart mot fremtiden" : utbygging av Jærbanen som drivkraft for utvikling av Klepp - basert på befolkningens behov

Norwegian University of Life Sciences, Ås

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to review:

https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/2401353

Number of pages:

98

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5471

This page was last updated:

7/8 2024

State units related to this publication:

Summary:

Problemstillingen for denne masteroppgaven lyder slik: ”Hvilke kriterier må være til stede for at dobbeltsporet kan utvikle Klepp på en miljøvennlig måte?”
Jernbaneverket er i gang med planleggingen av et nytt dobbelt togspor mellom Sandnes og Nærbø. Utbyggingen av dobbeltsporet gir mange spennende muligheter for byutviklingen rundt stasjonsområdene. Klepp stasjon, som er et av disse områdene, ligger tett inntil Frøylandsvatnet og står ovenfor en utfordring med hensyn til rekreasjonsverdien og tilgangen til innsjøen.
Klepp kommune er i dag svært bilbasert, med fragmenterte tettsteder uten spesielle kvaliteter. Til tross for at kommunen har to av de syv stasjonene som skal utbedres med dobbelt togspor er det kun 10% av befolkningen som bor innen gangavstand per i dag. Jeg har, gjennom et mulighetsstudie, sett på muligheten for å få flere til å velge miljøvennlige reisemidler som tog, buss, sykkel og gange ved å transformere sentrum i Klepp stasjon.
For å komme frem til hvilke funksjoner og kvaliteter som bør plasseres i sentrum av tettstedet Klepp stasjon er det gjennomført en stedsanalyse og en sosiokulturell analyse. Stedsanalysen tok for seg hvilke fysiske faktorer som var viktige å ta hensyn til ved transformasjonen av Klepp stasjon. Analysen viste blant annet at de viktigste tilkoblingsvegene fra tettstedet til resten av Jæren går gjennom Kleppekrossen, som ligger i Kleppe sentrum (se side 12 for oversiktskart). Busstilbudet som dekker denne strekningen, og generelt i kommunen er begrenset. Selv om kommunen da har god togdekning med avganger flere ganger i timen, må dette sees i sammenheng med sømløse overganger mellom flere miljøvennlige reisemidler. Parkeringsarealene som dominerer sentrum av Klepp stasjon i dag er et resultat av dette bilbaserte samfunnet.
Den sosiokulturelle stedsanalysen bestod blant annet av en spørreundersøkelse som tok for seg hva lokalbefolkningen mener mangler i Klepp og hva som er viktige verdier for identiteten til kommunen. Her kom det frem at befolkningen savner blant annet et godt kollektivtilbud og gode møtesteder. Strendene og havet/vannet er i følge spørreundersøkelsen en stor del av identiteten til Klepp. Frøylandsvatnet ved Klepp stasjon og transformasjonen som er tenkt i sentrum av tettstedet kan være med på å bygge en identitet og kvalitet til stedet.
Ut i fra de to analysedelene ble det utarbeidet strategier som tok for seg hovedfunnene fra begge analysene.
Mulighetsstudiet viser en soneinndeling av hvor det burde plasseres møtesteder, kollektivknutepunkt og aktiviteter knyttet til lokalverdier. Utbyggingen av dobbeltsporet vil kreve en 30m utfylling i Frøylandsvatnet i Klepp stasjon og riving av enkelte bygg. Frøylandsvatnet representerer en stor rekreasjonsverdi med turløype og fremtidige vannaktiviteter. En god tverrforbindelse er da spesielt viktig å oppnå. Det er foreslått ulike alternativer for bro og undergang som viser fordeler og ulemper ved de forskjellige alternativene.
Utviklingen av fremtidens Klepp er basert på befolkningens behov med dobbeltsporet og kollektivtransport som drivkraft.