Brattabø, Gunn Marit (2014):
Den strategiske prosessen ved en offentlig institusjon. Er det samsvar mellom Strategisk plan ved Kunsthøgskolen i Oslo og strategiimplementering?
Norwegian University of Life Sciences, Ås
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/225335
Number of pages:
117
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5525
This page was last updated:
8/8 2024
State units related to this publication:
Summary:
Strategiimplementering er et tema som er mindre belyst i teori og forskning enn strategiutvikling. Fokus innenfor strategifaget har tradisjonelt sett vært på markedsdrevne bedrifter, og i mindre grad på offentlige sektor. Siden inntoget av New Public Management på 1980-tallet har strategi etter hvert blitt et kjent begrep også i offentlig sektor. Imidlertid møter offentlige virksomheter noen spesielle utfordringer i samspillet med overordnet organ, og med sine kvalitative og kvantitative målinger. Jeg ønsker med min utredning å øke forståelsen for strategiimplementering i offentlig sektor, samt undersøke om hva en gjør samsvarer med strategiene.
Jeg har altså fått tilgang til å skrive om Kunsthøgskolen i Oslo som casebedrift. Jeg har gjennomført semistrukturerte intervjuer med samtlige dekaner og seksjonssjefer, totalt 12 personer. I tillegg har jeg gjennomført tekstanalyse av institusjonens Rapport og Plan samt fellesområdet og avdelingenes Kvalitetsrapport og Plan. Rapport og Plan er en tekstlig beskrivelse av virksomhetsstyringen ved Kunsthøgskolen i Oslo og er styrets rapport til departementet med frist 15. mars hvert år. Kvalitetsrapport og Plan rapporteres kun til styret.
Mine funn avdekker at måleproblemer vanskeliggjør en konklusjon. Lederne gir uttrykk for at de er opptatt av å involvere ansatte i utforming og gjennomføring av tiltak/planer, samt å koble disse opp mot de strategiske målene. Samtidig innrømmes det at en kanskje ikke har kommet så langt på enkelte områder. Rapporteringen er en blanding av tilbakemelding på sektormål, virksomhetsmål, styringsparametre, opplisting av tiltak/planer og beskrivelse av nåsituasjon. Det som i større grad mangler, er en vurdering av om en faktisk velger de riktige virkemidlene og når sine strategiske mål. Men det er viktig å understreke at dette ikke er ensbetydende med manglende måloppnåelse og at det det gjøres en dårlig jobb ved institusjonen. Samtidig avdekker mine funn noen områder som kan tenkes å påvirke måloppnåelse negativt. Disse omfatter ledergruppestruktur, lederskap av en matriseorganisasjon, rolleuklarhet og manglende prosesstenking, fravær av virksomhetsstrategi/konkurransestrategi og funksjonelle strategier.